Wanneer 4 auto's op exact hetzelfde moment een gelijkvloerse kruising van alle kanten naderen, wie heeft er dan voorrang?

In de wet staat dat een voertuig voorrang moet verlenen en niet voorrang mag nemen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
16.6K

Het beste antwoord

Voor iedere bestuurder komt dan iedereen van rechts.
Maar op een gegeven moment,zal er iemand actie moeten ondernemen.
Anders sta je over een uur nog stil.
Of je geeft een teken naar degene die rechts van je staat van kom maar.
Of je neemt zelf het initatief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Iedereen heeft dan gelijke rechten, hier komt het gentleman gehalte aan te pas. Of sommige automobilisten denken dat de oudste eerst mag of de grootste eerst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waaruit zou je iemand's lengte kunnen bepalen als hij of zij achter het stuur zit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat over voertuigen
Rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang op afbuigend verkeer. Mochten ze heeeel toevallig allemaal rechtdoor moeten, dan zal het toch voorrang nemen worden of nog beter; voorrang geven!

Toegevoegd na 2 uur:
1. rechtdoorgaand verkeer gaat voor afbuigend verkeer
2. rechts-afslaand verkeer gaat voor links-afslaand verkeer

Toegevoegd na 18 uur:
Bovenstaande twee punten staan in onderstaande link te lezen en zijn dus juist.

*wacht ondertussen op het derde duimpje naar beneden..;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alle wetten voorzien in alle denkbare verkeerssituaties en er wordt bij het maken van wetten ook uitgegaan van het gezonde verstand van verkeersdeelnemers.

Als in deze situatie iedereen voorrang neemt, wordt het een puinhoop, en als iedereen voorrang verleent, staan die 4 automobilisten de volgende dag nog op elkaar te wachten.

De kans dat alle 4 de automobilisten even veel haast hebben of precies even bescheiden of brutaal zijn is te verwaarlozen. Dat gegeven lost de situatie op. Want er zal minstens 1 automobilist zijn, die door heeft dat er iets moet gebeuren, en zal langzaam en voorzichtig voorrang nemen. Als dat gebeurt, is het probleem direct opgelost, en kan iedereen zijn weg vervolgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is dan meer: wie geeft voorrang en wie neemt voorrang. Ze zijn in dit geval allen gelijkwaardig, maar de grootste durver ( met hoge auto) zal het eerst gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe de voertuigen die recht doorgaan. Rechtdoor op dezelfde weg gaat immers voor. Slaan ze alle 4 af dan geldt de regel korte bocht gaat voor lange bocht.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mocht het zo zijn dat de automobilisten er niet uitkomen omdat ze bijvoorbeeld allemaal rechtdoor willen, dan geldt de regel dat degene met het meeste verkeer achterzich als eerste mag. Dit om de verkeersstroom te bevorderen.

In de praktijk neemt vaak 1 iemand voorrang om zo de "opstopping" op te lossen.