vocht op bodem auto onder de vloermatten, oorzaak en oplossing?

Vorige week is mijn auto naar de garage geweest en sinds ik hem terug heb valt me op dat er vocht op de bodem zit bij de bestuurders en bijrijders kant. Het is relatief veel vocht.
Ik ga morgen ff bellen met de garage of zij per ongeluk hem buiten hebben geparkeerd met de ramen naar beneden.
Maar ik neem aan dat dat niet het geval was.

Wat kan de oorzaak zijn? Het is een 2006 polo en altijd goed onderhouden.

En hoe krijg ik het water eruit. Ik heb al kattenbak grit erin gestrooid en nu liggen er doeken op de bodem om vacht te absorberen. Het gaat mij alleen niet snel genoeg.
Weet iemand een manier om snel al het wat uit de bodem te krijgen?

Toegevoegd na 56 seconden:
al het wat=al het water

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
39.4K

Antwoorden (4)

Zet 2 vochtvreters in de auto en leeg die elke keer.
Zet je auto eens voor de deur en laat iemand met een tuinslang over de auto sproeien en kijk dan of er ergens water naar binnen komt.
Heb je een schuifkanteldak ?
Misschien zitten de afwaterinsslangetjes vanaf je dak verstopt die in je motorruim ergens uitkomen of onder de auto.
Is het raam er misschien uit geweest bij de garage ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien nog een tip:

Het kan zijn dat de verwarmingsradiator achter het dashboard lekt.

Dit weet je al snel door de aparte geur die dan van het water komt. Ruikt het water niet, dan moet het iets anders zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lekkage bij een volkswagen komt vaak door het niet meer goed dichten van het voorruitrubber, laat dit is nakijken en smeer het regelmatig in met vaseline.

Het huidig probleem (het verwijderen van het vocht) is toch wat ingrijpender dan enkel wat vochtvreters etc. te plaatsen.

Haal alle matten, ook de rubber, uit de auto droog de vloerplaat met wat doeken, leg daar dan de rubbermat weer op en laat een portierraampje op een kleine kier staan voor ventilatie.

De dikkere matten buiten de auto laten drogen en pas terugleggen als ze kurkdroog zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijke oorzaken : zoals hierboven beschreven : lek in het verwarmingssysteem in een defecte afvoer van het eventuele open dak. Ook de deurrubbers komen bij de lijst van de verdachten te staan.
Eens de oorzaak gevonden moet je de zaak opdrogen.
Dit deden wij door dikke pakken kranten (géén glanspapier) op of indien mogelijk onder de vloermat te leggen. Bij voorkeur met een gewichtje erop. Eens volgetrokken met vocht : vervangen tot het vocht weg is.
Succes