wat gebeurt er als je circa 100 km lang in je 3e versnelling rijdt, 120km per uur?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
6.6K

Antwoorden (4)

Dan slijt je motor iets harder, zal ook iets warmer worden. Ook verbruik je veel meer brandstof, maar als het maar één keer is gebeurd zul je het niet merken. Misschien wel handig om te kijken oj je oliepeil nog goed is, want daar gebruik je ook wat meer van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt helemaal af van wat voor soort auto je hebt. Laten we uitgaan van de normale personenauto die je hier in Nederland tegenkomt.

Je motor zal meer moeten koelen om op temperatuur te blijven, en alles zal meer slijten. De versnellingsbak is helemaal niet gemaakt om op deze manier te draaien, dus deze zal veel te warm worden. Je brandstofverbruik zal ongeveer verviervoudigen, als het niet meer is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rijdt je straks opeens 1:5...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met mijn oude Seat toledo 1.8 benzine, merk ik het verschil heel snel. Als ik snel overschakel, dan haal ik de 1:15 makkelijk (benzine he!), maar als ik gewoon flink doortrap, rijdt ik soms nog niet eens 1:11.. Ik ga in ieder geval niet 120 in zn 3 rijden.. Leuk, is inderdaad leuk om de proberen! Zo'n ding zegt tijdens hard optrekken soms wel eens '99,9 liter per 100km' haha.
Ik denk dat als je dat te vaak doet dan blaas je snel je koppakking eruit. Je moet dat echt niet doen. Als ik onbewust 100 in zn 4 rij dan vind ik dat al een onplezierig geluid.. Alhoewel dat nog wel kan.. Maar 3? Niet doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij in derde versnelling 120 km/uur kan rijden ben je een krak. Laat staan dat dat 100 km volhoud.