Kan je onderhandelen over de prijs van een tweedehands auto?

Heb een afspraak gemaakt om een auto te gaan bekijken en er gaat al iemand mee die er veel verstand van heeft, maar hoe onderhandel je het beste over de prijs?
Alle tips zijn welkom!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
5.7K

Het beste antwoord

je kan natuurlijk ALTIJD onderhandelen over een tweedehands auto!

wat ik vind dat helpt is dat je heel positief blijft en je moet vooral een goede bui hebben! begin heel vrolijk en stel geïnteresseerd vragen.

Ik weet zeker dat als je heel enthousiast bent over de auto dat je hem dan wel voor een leuk prijsje kan krijgen!

veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Zeker in eerste instantie 15 á 20 procent minder bieden dan de vraagprijs! Verkoper heeft vaak een lagere opbrengst al ingecalculeerd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een manier om de prijs te verlagen is bekijk de advertentie kijk naar bijv schade etc.
Kijk of er nog meer dingen niet kloppen die niet opgegeven zijn.
En bied met die informatie in je achterhoofd een prijs wat 10/15% onder de vraag prijs ligt.
Dan meestal komen jullie elkaar tegemoet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je hebt gekeken en de auto staat je wel aan moet je voor jezelf bepalen welk bedrag je daar voor over hebt.
daarna heb je twee mogelijkheden;

je kan een prijs bieden met de mededeling dat dit je uiterste bod is en het is dan aan de verkoper om hier mee akkoord te gaan. als hij niet akkoord gaat rest jouw dan niet zoveel meer om op zoek te gaan naar een andere auto.

je kan een gewoon bod doen en de reactie van de verkoper afwachten. die zal in dit geval met een tegenbod komen of vasthouden aan zijn prijs als hij denkt dat dit reëel is.

uiteindelijk is het een samenspel tussen de koper en de verkoper waarbij niet van tevoren gezegd kan worden wat de uitkomst is.
over het algemeen zullen de hardere onderhandelaars een betere (lagere) prijs moeten betalen maar nogmaals dan moet je ook bereid zijn om iets niet te kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
[Auto-] Handelaren zijn te vergelijken met Mike Tyson: ze hebben veel meer ervaring en maken gehakt van je als amateur.
Onderhandelen zal altijd op hun voorwaarde gebeuren, zelfs al heb jij het idee dat je hun een loer draait. Om toch succes te hebben is het van groter belang dat jij weet wat je wilt en wat je kunt. Ken je budget, ken je [auto & accessoire] voorkeuren.
Als je iemand mee neemt "die er veel verstand van heeft" dan zou die jou moeten voorbereiden en het woord & onderhandelingen voeren. Biedt z/hij dat niet aan, dan is haar/zijn kennis van beperkt nut.
Let op: de auto is voor 80% van de Nederlanders het duurste item dat ze kopen, evenredig is het financiële risico dat je neemt. Ga niet over 1 nacht ijs, neem geen positie in die je niet kunt volhouden, onderschat de bijkomende kosten [wegenbelasting, verzekering, onderhoud & afschrijving] niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is verstandig om vrij hard te zijn in het onderhandelen. Je zult het meeste geld besparen als je goed onder de vraagprijs gaat zitten. Auto-handelaren en ook particulieren zullen vaak meer vragen dan ze eigenlijk voor de auto willen hebben, ze houden dus al rekening met eventuele onderhandelingen.

Als je bij een dealer koopt dan kan je sowieso al vragen om enkele gratis beurten en om garantie. Dit kost de dealer relatief weinig maar scheelt jou wel een boel geld. Verder zou ik zo'n 20% minder bieden, als hij dan met een tegenbod komt dan kan je bijvoorbeeld aandringen dat je het voor dat bod wel wilt doen maar dat je dan wel langere garantie wilt en een paar gratis onderhoudsbeurten.

Hou ook in je hoofd dat het verstandig is om niet naar een onderhandeling toe te gaan met het idee dat je de auto per sé nodig hebt. Je moet altijd bereidt zijn om de auto eventueel niet te kopen, alleen dan kan je het maximale uit de onderhandeling halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan altijd onderhandelen. Bedenk ook dat als je bij een handelaar of dealer koopt en je hebt niks in te ruilen dat je standaard 10% van de prijs afkrijgt. Dat is vrij normaal in dit soort situaties. En verder moet je goed kijken wat de auto in de markt doet. Wat is de gemiddelde vraagprijs en wat wil jij uitgeven aan de auto zoals deze daar staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel voor nieuwe alsmede gebruikte motorvoertuigen kan men onderhandelen over de prijs.
U kunt bv diverse accessoires verlangen zoals een 3e remlicht, een trekhaak, audio of navigatie.
Een nieuwe APK is het meest gevraagd in de onderhandelingen.
Verlang altijd een uitgebreide proefrit.

Heeft u echt uw zinnen gezet op die ene auto?, kijk dan eerst op de site van de RDW. Daar staat heel veel nuttige informatie op die van onschatbare waarde is.
Op Marktplaats.nl kunt u ook de gegevens invoeren voor een soortgelijke auto. Autotrader of Autokopen.nl kunt u ook raadplegen om alvast een richtprijs te krijgen.

In principe gaat het om de auto en de accessoires zijn wel meegenomen , maar een noodzaak.
U kunt zelf controleren of de meeste punten van de
auto in orde zijn.
De verlichting en richtingaanwijzers. Geen sterren of scheuren in de ramen?
De lak, de ruitrubbers, het uitlaatsysteem, de vering, de schokdemping, de banden (incl.reservewiel), indien van toepassing open dak waterdicht?,
Verkijk u niet op het profiel van de banden, maar kijk naar de ouderdom.
gave lenzen voor en achterlichten, sluiten alle portieren of kleppen naar behoren?, gaan de ramen normaal open en dicht?,

Werken alle dashboardlampjes naar behoren?, Heeft de auto geen te oude airbags? (sticker)
Rijdt en remt en schakelt de auto goed? Komt de motor goed op temperatuur?
Is er voor of na de proefrit zichtbare lekkage van de motor
mbt het koelsysteem, remsysteem of de motor zelf?
Is er sprake van echte kilometers of is de klokkendokter langs geweest?

Zeg niet wanneer en hoe laat u komt om de auto te bezichtigen. (Dan kan de verkoper niet voor uw komst de
motor warm draaien.)
Dat voorkomt dat u (na aankoop) de volgende morgen startproblemen krijgt bij een koude motor.
Vraag naar service en garantie.
Succes, u heeft genoeg onderhandelingspositie,s.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe gaat het om de auto en de accessoires zijn wel meegenomen , maar geen noodzaak.