Heeft de economische crisis ook huisgehouden bij de NS?

Vorig (school)jaar werd ik namelijk vrijwel iedere dag gecontroleerd op vervoersbewijs, maar dit (school)jaar vrijwel niet meer. Ik reis nog steeds hetzelfde traject en op dezelfde tijdstippen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ha, die Peter; Ik denk eerder andersom; door de crisis is de filedruk afgenomen. Dat moet haast wel betekenen dat meer mensen per OV reizen; misschien hebben ze het wel te druk om net zo vaak te controleren als vroeger?

De economische crisis heeft overal huisgehouden; ook bij de NS. Dit betekent niet dat de NS daar slechter van geworden is. Sommige bedrijven doen het juist beter omdat de credietcrisis daar huishoudt. Met je vraag veronderstel je misschien dat er personeel ontslagen is en dat je daarom minder gecontrolleerd wordt. Als er op grote schaal personeel bij de NS was ontslagen, zou daar zeker veel media-aandacht voor zijn. Die is er niet geweest. Bovendien zouden de ontslagen dan zeker niet het eerst vallen onder de conducteurs. De controle verzekert de NS namelijk van inkomsten en daar zullen ze zeker niet op bezuinigen.

Waarom zou de NS het aantal conducteurs laten afhangen van de economie?? Een conducteur is immers geen kostenpost, maar levert geld op, doordat controle mensen aanzet tot het kopen van een kaartje. Als er al een verband is zouden ze eerder *meer* conducteurs in dienst moeten nemen, omdat er met de crisis misschien wel meer zwartgereden wordt...

Dat heeft het concern deze week aan het personeel meegedeeld. Volgens de NS zijn 'de eerste tekenen van de economische teruggang' bij een aantal onderdelen van het bedrijf al merkbaar. Zo is de verkoop van kantoren en huizen bij stations nagenoeg stilgevallen.

Bronnen:
http://www.nd.nl/artikelen/2009/februari/1...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100