Maakt het uit hoe snel je stopt op een zebrapad die gekruist word?

Ik ging vandaag met de auto op weg en kwam bij een zebra pad die gekruist werd door een fietser maar de fietser ging net van zijn fiets af en leek wel express meteen over te steken. Ik ging dus wel gewoon stoppen voor de zebrapad maar kwam best wel hard aan.

De persoon ging uiteraard wel schreeuwen naar me, maar maakt het nou uit ik ging toch stoppen voor het zebrapad?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

Iemand voor laten gaan (voetganger) is het ongehinderd voor laten gaan van de weggebruiker op de kruisende weg.
(bij voorrang ook maar dan is het voor de bestuurder ipv weggebruiker)

Dat wil zeggen dat als die persoon op enige manier gehinderd wordt je hem niet juist voor laat gaan.
Inhouden van een pas is al genoeg.
Zo mag je ook niet hard/ laat remmend op een rotonde of kruising af komen rijden als je het aannemelijk is dat iemand daar van schrikt o.i.d.

De actie zoals de vraagsteller stelt is daarom niet toegestaan.

Mvg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je gestopt bent is het oke.Wel moet je je snelheid aanpassen als je een zebrapad nadert en zeker als iemand wil oversteken.In dit geval kon je niet zien of hij wilde oversteken omdat hij nog fietste{en fietsers hoef je niet voor te laten,tenzij ze lopen met de fiets aan de hand}.
Hij zal geschreeuwd hebben naar je omdat hij verschoot dat je zo hard aankwam maar hij had ook al eerder kunnen afstappen en laten zien dat hij wilde oversteken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je bent niet in overtreding, maar je hebt die persoon gewoon erg laten schrikken, sommige reageren dan door te schreeuwen. wat hij deed was een beetje flauw, maar op het moment dat hij van zijn fiets af was, had hij voorrang, jij zat dus fout, mocht je te ver doorrijden.