Mijn vriendin zei dat ze een witte kentekenenplaat met NL teken had gezien. Volgens mij zijn er ook blauwe en gele. Hoe zit het met al die kleuren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (4)

Wit is aanhangwagen vanaf 750(?) kg laadvermogen.
Geel is 'normaal'.
Blauw is taxi.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat in de reacties staat:
(Donker)blauw is inderdaad voor de 'oude' auto's en groen is handelaren (voor proefritten e.d.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lichtblauw met zwarte letters/cijfers. Deze zijn bestemd voor personenvervoer (taxi's en taxibusjes), en tevens kleinere platen voor snorfietsen/-mobielen met een maximumsnelheid van 25 km/h

Donkerblauw met witte letters/cijfers. Voor voertuigen met een datum van toelating vóór 1 januari 1978 én een combinatie van 2 × 2 cijfers + 1 × 2 letters

Groen met witte of zwarte letters/cijfers. Dit zijn handelarenkentekenplaten. Een handelaar mag zo'n plaat zelf aanbrengen op een auto die volgens de registratie bij de RDW tot de bedrijfsvoorraad hoort. Met de auto mag dan alleen gereden worden als dat voor de verzorging van de auto nodig is (proefrit, op weg naar de dealer enz.) Een auto met dit kenteken mag niet achtergelaten worden op een parkeerplaats of iets dergelijks.

Wit met zwarte letters/cijfers. Kenteken dat een kopie is van het kenteken van het trekkende voertuig, bedoeld voor getrokken voertuigen met een totaal gewicht van minder dan 750 kg en voor artikelen die ervoor zorgen dat de gele kentekenplaat onleesbaar is. Tevens gelden deze platen voor tijdelijke kentekens.

Geel met zwarte letters/cijfers. Overige voertuigen, inclusief bromfietsen/-mobielen met een maximumsnelheid van 45 km/h.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn de "normale" gele kentekenplaten, groene voor handelaren, blauwe voor taxi's en ook nog witte.

Er is veel over te vinden op de hierna aangegeven site:
daar is ook een verwijzing te vinden naar een RDW (pdf) document met de voornaamste procedures.
12 jaar geleden
witte platen met zwarte letters voor tijdelijke kentekens i.v.m. uitvoer van het voertuig.

Toegevoegd na 1 minuut:
Idem voor kentekens van auto's van Nederlandse militairen gelegerd in (West)Duitsland