ik heb een poolse collega die all bijna 5 jaar in nederland woont maar rijd nog steeds met pools kenteken mag dat?

Mijn poolse collega woont all bijna 5 jaar in nederland maar rijd nog steeds met pools kenteken

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
17.4K
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Ja, de maatschappij zijn we allemaal. We moeten wel een beetje op elkaar letten. Wordt anders allemaal zo passief.
paulus811
10 jaar geleden
Viridiflavus, het is gewoon een goeievraag. Reageer niet zo raar.

Het beste antwoord

Dat mag, er zijn wel regels voor.

"U mag als inwoner van Nederland in het bezit zijn van een auto met een buitenlands kenteken. U moet de auto dan wel in Nederland laten registreren. Ook moet u voor de auto belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen. Als u voor een korte periode gebruikmaakt van de Nederlandse weg, kunt u vrijstelling van bpm en mrb aanvragen.

Vrijstelling bpm en mrb bij kortstondig gebruik
Als u met een auto, bestelauto of motor met een buitenlands kenteken voor een korte periode gebruikmaakt van de Nederlandse weg, kunt u een vrijstelling van bpm en mrb krijgen. Dit geldt voor motorrijtuigen die u in het buitenland heeft gehuurd, geleend of geleased. De vrijstelling geldt voor maximaal 2 weken en gaat in vanaf het moment dat u voor het eerst met de auto op de Nederlandse weg komt. De vrijstelling geldt voor u en voor uw inwonende gezinsleden.

Melding vrijstelling bpm en mrb bij kortstondig gebruik
U moet de vrijstelling aanvragen voordat u gebruik gaat maken van de Nederlandse weg. Dit kan met het programma ‘Vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik’ op de website van de Belastingdienst. U kunt het kortstondig gebruik zelf melden, maar u kunt dit ook door een verhuurbedrijf, een leasebedrijf of een familielid laten doen. U kunt maar 1 keer per jaar 2 weken vrijstelling krijgen voor hetzelfde motorrijtuig.

Controle bpm door de Belastingdienst
De Belastingdienst controleert regelmatig of er wel bpm is betaald. Als de Belastingdienst constateert dat u ten onrechte geen bpm heeft betaald of ten onrechte bpm heeft teruggekregen, moet u dit alsnog betalen. Ook krijgt u een boete.

Meer informatie
Meer informatie over kortstondig gebruik van de Nederlandse weg met een auto met buitenlands kenteken vindt u op de website van de Belastingdienst. U kunt ook bellen met de BelastingTelefoon Auto. "
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat computoon zegt is juist, maar waarschijnlijk betaalt je collega in beiden landen geen wegenbelasting, zo gaat het vaak...!