Kan je grote reparatie aan auto 2 dagen van tevoren kosteloos afzeggen als je bij diezelfde dealer een nieuwe auto koopt (en offerte hiervan al hebt)?

Onze auto van 10 jaar oud heeft een grote reparatie nodig wat ons een paar duizend euro gaat kosten (en dan nog zijn 3 grote dingen niet gemaakt). Hiervoor hadden wij een afspraak gemaakt bij de dealer. Intussen hebben wij besloten om de auto niet te laten repareren, maar bij deze dealer een spiksplinternieuwe auto te kopen. Zes dagen voor de reparatie zijn wij bij de garage geweest om een proefrit te maken en een offerte aan te vragen. We zouden de financiering regelen en daarna contact opnemen. Twee dagen voor de reparatie heb ik de garage afgebeld omdat we de nieuwe auto wilden kopen bij hun. Nu schijnen er onderdelen besteld te zijn en de garage wil ons 200 euro laten betalen omdat hij de onderdelen gedeeltelijk terug moet sturen. Wij vinden heel raar, zeker omdat wij bij hun een nieuwe auto gaan kopen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Antwoorden (5)

Ja, hij zou het kunnen vragen, maar als ik garagehouder zou zijn, dan zou ik dat niet doen, omdat jullie een nieuwe auto bij hem kopen. Ik neem aan dat jullie de oude auto direct hebben ingeruild? In dat geval heeft hij die onderdelen sowieso nodig om de auto weer rijklaar te maken voor een volgende koper.

Als hij de kosten toch wil blijven verhalen op jullie, dan zou ik overwegen een andere dealer te zoeken om de nieuwe auto aan te schaffen. Eens zien hoe snel die 200 Euro dan alsnog verdwijnen als de dealer doorheeft dat de nieuwe auto dan ook niet doorgaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan je afzeggen. Ik vind het ook vreemd dat je eur 200 moet betalen ivm de geplaatste bestelling. Aangezien je van plan bent daar een nieuwe auto te kopen. Ik durf hardop te zeggen dat dit geen flexibele dealer is. Deze dealer kan jou beter belonen omdat je trouwe klant bent. Als ik jou was zou ik mij afvragen of je daar wel een auto wilt kopen. Want bij zo n starre dealer kan de garantie nooit goed zijn......

Ter info: ik heb 13 jaar in autobranche gewerkt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, hij moet blij zijn dat je een nieuwe auto bij hem koopt, en de onderdelen die hij heeft kan hij gewoon terugsturen, want een beetje garage werkt met een onderdelenkoerier, en een merkdealer heeft meestal veel onderdelen gewoon op de plank liggen.
niet betalen, en doet hij moeilijk, nou dan dealers genoeg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Wettelijk gezien niet. Als je bent overeengekomen dat je de auto laat repareren, zit je aan de overeenkomst vast. Dit staat dan los of je besluit een nieuwe auto te kopen, ook al is het bij dezelfde dealer. Flexibel is het natuurlijk niet! Ik zou de branchevereniging inschakelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderdelen worden vaak op niet-nodig?-dan-gewoon-retour basis geleverd vanaf de groothandel. Ze kunnen kostenloos retour, zonder verzendkosten.

Mochten de onderdelen uit het buitenland komen, heb je hoogstens verzendkosten.. Maar die zijn vast geen 200 euro.

Gewoon aangeven dat je naar een andere dealer gaat om je nieuwe auto te kopen. Mocht hij daar niets mee doen, zéker naar een andere dealer gaan; je gunt zo'n vent toch geen cent winst..