Waarom staan bij de slagbomen van bruggen bordjes met de tekst " bomen dalen automatisch " ?

Als ze automatisch zouden dalen dan zouden in mijn ogen er flinke ongelukken kunnen gebeuren met slagbomen die op auto's en ( brom) -fietsers terecht komen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha vroeg ik mij vanmiddag nog af voor de brug bij emmeloord ;-)

Het beste antwoord

de slagbomen worden op afstand "bediend"ergens in de provincie zit een mens alle bruggen uit dat gebied te bedienen.
Hij/Zij ziet schepen liggen, aha de brug moet open
Knop indrukken even wachten , eerst de bel, dan de slagbomen
en vervolgens de brug open
er zit voldoende tijd tussen de eerste en de tweede stap om te maken dat je van die brug afkomt.
Maar die brugwachter kan niet zien of er iemand rijdt.
Vandaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo is 't precies +1

Andere antwoorden (6)

Daarom zullen die bordjes er wel staan, zodat als de verkeerslichten aangeven dat de brug dicht gaan, de mensn acher de slagbomen blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar wordt mee bedoeld, dat er geen mens zit om ze te bedienen. De weggebruikers moeten sowieso stoppen als de lampen aangaan. Dan gebeuren er geen ongelukken.
14 jaar geleden
voordat de bomen naar beneden komen gaan er lampen knipperen en klinkt er soms ook nog een geluidsignaal (bel, zoemer, "wilt u de brug verlaten" oid)
je hebt dus tijd zat om de brug op dat moment te verlaten.
pas daarna gaan de bomen automatisch naar beneden. En ja, ben je dan zo eigenwijs om dan nog niet weg te zijn, dan heb je dus inderdaad kans dat de boom op je auto/fiets terecht komt..maar dat is dan eigen schuld dikke bult.. (of flinke deuk..)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig zal er met de bewakingsmanie wel iemand via een camera toekijken, maar dat neemt niet weg, dat je inderdaad een slagboom op je hoofd kan krijgen.
Voordat de bomen automatisch gaan dalen (nadat er uiteraard het signaal is dat er een schip in aantocht is), gaan er uitgebreide licht- en geluidssignalen aan vooraf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De slagbomen gaan dan wel automatisch naar beneden, ze zijn wel beveiligd dat ze stoppen wanneer ze iets/iemand raken. Veel meer dan een deukje of bult kun je dus niet oplopen. Maar je bent gewaarschuwd door de bordjes en vaak knipperlicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen in Hilversum de Grote Spoorbomen nog open waren (nou ja, open - gemiddeld 47 minuten per uur dicht), was er eens een fietser die argeloos doorreed toen de bomen zich sloten. Hij kreeg een boom direct op z'n hoofd. Dat kwam hard genoeg aan om een hersenschudding te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, die op de Oosterengweg vallen heeeel erg mee! Ik bedoel de Grote Spoorbomen direct naast het station, tussen de Stationsstraat en de Larenseweg. Die hadden het Nederlandse record in minuten-dicht-per-uur. Ga maar na: slechts 13 minuten per uur waren die dingen open.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat tegenwoordig al beter? Of zijn ze nu permanent dicht en mag iedereen door de fietstunnel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn nu permanent dicht. Iedereen mag door de nieuwe fiets-voetgangers-tunnel. Auto's mogen via de Kleine Spoorbomen op de Koninginneweg/Schoolstraat en via de Beatrixtunnel bij de Professor Kochstraat / Prins Bernhardstraat.
Dat bordje staat er om je duidelijk te maken dat er geen brugwachter in het brugwachtershuisje zit die de situatie in de gaten houdt en zo op het laatste moment nog kan ingrijpen als er iets mis gaat.