verkeer: waneer moet het licht aan?

je ziet vaak dat auto's eerder hun lampen aanhebben dan fietsers, nog voordat de lantaarens aangaan. laast ben ik aangehouden door de politie, omdat ik mijn lamp op mijn fiets niet aanhad. het was nog licht, kon duidelijk zien, was niet mistig of wat dan ook. de politie zei dat het licht aanmoest als de auto's dat hebben. ik dacht dat het pas MOET als de lantaarns aangaan. maar goed, gelukkig ben ik er met een waarschuwing vanaf gekomen..

nu vraag ik mij af, waneer MOET je nou je licht aanhebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
5.6K

Antwoorden (4)

''Fietsers (maar ook andere weggebruikers) moeten voor en achterlicht voeren zodra het donker is. Ook overdag indien het zicht belemmerd is in bijvoorbeeld schemer of slecht weer dient de verlichting aan te staan.''

Dus wanneer het donker is, na zonsondergang, of wanneer er bijvoorbeeld mist hangt, of het regent, moet je licht aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Licht aan: een half uur voor zonsondergang! Dit is wanneer het gaat schemeren!
Licht uit: een half uur na zonsopkomst, dit is als de ochtend schemer verdwijnt!

Voor de veiligheid zou het geen overbodige luxe zijn om 24 uur per dag licht aan te hebben in het verkeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet je licht aanhebben:

- 's nachts (tussen zonsondergang en zonsopgang)
- Overdag als het schemert (vlak voor zonsondergang en vlak na zonsopgang)
- Overdag bij slecht zicht (bijvoorbeeld mist of zware regen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kan iemand dit nou minnen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben een minkukel denk ik..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ tegen de minner
over het algemeen wordt aangehouden dat wanneer de straatverlichting aan is de lichten van auto's en fietsers aan moeten.

al word al sinds 10 jaar aan automobilisten verteld dat ze eigenlijk altijd de verlichting aan moeten hebben in verband met de veiligheid en om ervoor te zorgen dat je niet vergeet de lichten aan te doen als het donker word.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook hier een plus ter compensatie van de minners