ik heb een lease auto en nu gaat een collega tijdens mijn vakantie erin rijden, wie is er nu verantwoordelijk?

heb sinds 3 jaar een lease auto en tijdens mijn vakantie gaat mijn collega erin rijden, vervalt nu mijn verantwoording of is mijn werkgever nu dan verantwoordelijk omdat hij / zij bepaald dat anderen erin mogen rijden. bij mijn weten gaat de verantwoording van me af die dan de werkgever op zich moet nemen.. hopend krijg ik hier een juist antwoordt erop.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
9.5K

Antwoorden (5)

Als je werkgever - van wie de auto is - je collega erin laat rijden is je werkgever zelf verantwoordelijk, maar bepaalde verantwoordelijkheden zullen ook onder je collega vallen. Bijvoorbeeld als hij dronken iemand aanrijdt heeft hij/zij een probleem en niet je werkgever of jij.

De werkgever zelf moet het onderhoud en eventuele schade betalen, maar er kunnen afspraken zijn dat bijvoorbeeld verkeerboetes en schades aan de auto (deels) door de collega worden betaald.

Het zou wat anders zijn als jij iemand anders laat rijden in de lease auto van de baas. Mijn werkgever heeft bijvoorbeeld bepaald dat alleen de werknemer en zijn/haar man/vrouw/vriend/vriendin erin mag rijden. Zou ik mijn zus laten rijden en ze krijgt schade dan wordt waarschijnlijk de no-claim op mij verhaald. Maar als mijn collega de auto in de vakantie overneemt ben ik op dat moment niet meer verantwoordelijk.

Toegevoegd na 6 minuten:
"De werkgever is in beginsel aansprakelijk voor de schade die de werknemer lijdt in het uitoefenen van zijn functie, tenzij de werkgever kan aantonen dat dit niet terecht is. De werkgever kan een en ander vastleggen in contracten of in bijvoorbeeld het huishoudelijk reglement maar het brengt wel enige risico's met zich mee wanneer het op een procedure aankomt. "
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is afhankelijk van wat er in jouw leasecontract staat. Ik heb een contract waarin staat dat alleen mijn vrouw erin mag rijden en mijn collega's, maar ik ben er wel verantwoordelijk voor, daarom zal ik deze ook niet zo snel aan een collega uitlenen (in het contract staat ook dat ik recht heb om er in mijn vakantie mee te rijden, dus ze kunnen hem niet gebruiken) in jouw geval heeft het bedrijf de auto aan je collega gegeven en dus is automatisch het bedrijf of jouw collega verantwoordelijk, jij hebt hier niet voor gekozen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ligt aan het huurcontract, dus duidelijke vraag stellen aan de baas hoe dit geregeld gaat worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Krijg je over die periode dan je bijtelling ook van hem terug?
uiteindelijk is de auto verzekert door de leasemaatschappij. Die is altijd al verantwoordelijk.
Het enige wat e rkan gebeuren bij schade is dat er een eigen risico moet worden betaald. Het lijkt mij evident dat die dan voor de collega is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch maar even navraag doen bij de lease maatschappij en de verzekering !