Waar (welke fietsroute, welk land) is het leuk fietsen voor mijn eerste fietsvakantie?

Wij zijn met zijn tweeen, begin 30, en willen graag op fietsvakantie, maar weten niet waar te beginnen. Gemiddelde conditie.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
1.1K

Het beste antwoord

Ik zou me beperken tot Nederland en Belgie. Heb in het verleden veel fietsvakanties gedaan, maar de ervaring doe je toch het meeste in eigen land op. Bevalt het niet, ben je ook weer snel thuis. Eigenlijk kun je alles al van te voren (of tijdens) plannen. Bevalt het goed en je zoek wat meer uitdaging, kun je altijd uitwijken naar het franstalige gedeelte van Belgie. Daar heb je heuvels genoeg en dat geeft je net weer wat meer het idee dat je wat verder van huis bent (maar toch relatief dichtbij).
Bevalt dit soort vakantie, kun je volgend jaar uitwijken naar andere landen.
Succes en prettige vakantie.

PS: Misschien kan de onderstaande link je een beetje opweg kan helpen met het maken van een eventuele route.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Als het de eerste keer is dat jullie op fietsvakantie gaan, dan zou ik nog een beetje in de buurt blijven. Waarom niet gewoon Nederland proberen? Als het tegenvalt ben je dicht bij huis, waarna je alsnog de auto kunt pakken om verder te gaan.
Als alles goed bevalt, dan kun je volgend jaar nog altijd eens buiten de grenzen kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Garmin heeft een gps-programma, waar een heleboel routes voor de fiets instaan... Dus dat kan twee vliegen in een klap zijn een routeplanner, dan raak je de weg niet kwijt en de Garmin routeplanner Benelux Fiets, wandelaar 2009, dan raak je niet van het pad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Frankrijk..langs de kust fietsen..Normandie beginnen en dan zo naar het zuiden...hotelletjes tussendoor boeken en je bagage vooruit laten sturen..ideale vakantie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt vanuit thuis starten, of de fiets achter op de auto binden, en ergens anders starten, in binnen of buitenland.
Bekijk onderstaande link eens, er staan veel mogelijkheden en aanwijzingen op.

Toegevoegd op 16-06-2009 11:20:16
Sorry, eerste link is niet correct.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan gewoon vanuit je huis beginnen. Ga bijvoorbeeld naar Parijs, dan ben je 5/6/7 dagen bezig(afhankelijk van waar je woont), blijf je een weekje ofzo in parijs, en dan ga je weer terug. Dan heb je 3 weken vakantie.
Dit kan natuurlijk bij meerder plekken/steden, het voordeel ervan is dat je ook een doel hebt waar je heen gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf ooit een schitterende fietstocht door het zuiden van Ierland gemaakt. Van harte aanbevolen: de wegen zijn rustig en nooit te steil, er zijn veel speciale fietsroutes, land is erg mooi, mensen vriendelijk, landschap zeer afwisselend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanuit huis beginnen is altijd een optie, als je toch naar het buitenland wilt: er is een mooie fietsroute langs de Donau, van Passau (grens DE/AT) naar Wenen, die als heel mooi wordt genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Spanje heb je de zg. Vías Verdes (groene rails). Dat zijn 1700 kilometers oude, niet meer gebruikte, spoorlijnen. De rails hebben ze vervangen voor asfalt, tegels of een ander fietsbaar materiaal. Liggen in bergachtige gebieden met een prachtige natuur. Je hebt echter geen of weinig klimmers en dalers. Die treinen reden vroeger immers ook vlak. Er zijn tunnels, waar het licht van aanfloept als je er doorrijdt. Een fantastisch initiatief. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar wel veel enthousiaste verhalen gehoord. Meer info lees je op http://www.viasverdes.es/ViasVerdes. (ook in het engels). Veel fietsplezier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klinkt leuk om een keer te proberen. :-)
Er zijn veel mooie fietsroutes in Nederland te vinden. Als je niet exact weet waar je wilt gaan fietsen, kies dan voor een aanbieder van voorgeprogrammeerde fietsroutes zoals Fietsnetwerk.nl. Je hoeft dan niet zelf een fietsroute te plannen en krijg direct veel informatie over de omgeving.