Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie kan mij vertellen waarom mijn pas aangeschafte Mini Cooper S Cabrio (2008) telkens aan de achterkant zo vuil wordt?

De rest van de auto blijft min of meer schoon. Vooral lastig is dat de achterruit zo vies wordt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
838
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vet! Mag ik een rondje?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat ligt aan het model/vormgeving van de auto. Let maar eens op in het verkeer, bijna alle combi's en vrachtwagens zijn juist aan de achterkant zeer vuil. De wind blaast bij het rijden over de auto en 'valt' in een gat aan de achterkant van de auto. Dan vallen de zware deeltjes (vuil) als eerste naar beneden en die worden dan op de auto gezogen. Bij auto's met een kofferbak wordt de rijwind gelijkmatig afgevoerd en daarmee ook het vuil.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien horen er spatlappen achter de wielen te zitten, die er nu af zijn?
(ben niet zo'n kenner van mini's)
(Lees meer...)
12 jaar geleden
De vorm van de auto zorgt ervoor dat er bij veel modellen wervelingen onstaan kort achter de auto, hierdoor krijg je een zuigend effect en wordt het vuil extra op de achterzijde van de auto gebracht. Veel auto's hebben daarom een achterruitenwisser, iets wat helaas bij de meeste cabrio's niet kan.
Op bladzijde 19 van de link staat een simpel plaatje waar je een voorbeeld ziet van de diverse wervelingen rondom auto's.
De vorm van een vrachtauto (rechte achterkant) zorgt er voor dat je zelfs brandstof kunt besparen door er heel kort achter (echt heel kort) te gaan rijden. Je lift dan mee op de zuigende werking van de voor je rijdende auto. verklaart ook weer waarom die auto's ook vaak zo enorm vies kunnen zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vriendelijk verzoek om deze geweldige tip (heel kort achter een vrachtauto gaan rijden) niet in praktijk te brengen:
1) Jij ziet geen moer.
2.) Ik zie jou niet in mijn spiegels.
3.) Als ik vol in mijn remmen ga is de achterkant van mijn vrachtauto vuil (met jou!).
Ik zou je bijna een min geven voor de slechtste tip van het jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het moge duidelijk zijn dat het een voorbeeld ter verduidelijking is en geen aanzet tot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
BraBart: een beetje relativeren is hier wel op z'n plaats. Er wordt hier niet gevraagd naar veilig te rijden, maar waarom de auto vies wordt. Uit dit oogpunt heeft Kegeltje gewoon gelijk. Dat het niet veilig is heel dicht op een (vracht)auto te rijden, lijkt me voor iedereen duidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie Domtic, maar ik maak het bijna dagelijks mee. Ik zeg ook niet dat het antwoord van Kegeltje niet goed is, maar ik denk dat er toch koekenbakkers zijn, die na het lezen van het antwoord denken: "goh zou dat echt zo zijn, dat ga ik eens proberen".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou haast zeggen het hun eigen schuld is, als die koekenbakkers zich met het vuil op de achterkant van de vrachtwagen mengen tot 1 grote vlek... (waar is het gezonde en logische denken gebleven?)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding