kan een politieagent mij iets maken als ik een oranje/geel zwaailichtje monteer?

het gaat om een soort flitslampje op 12 volt.
deze kan ik op de auto zetten d.m.v. een magneet.
als ik hem niet aanheb, kan ik dan een bekeuring krijgen voor het op de auto aanwezig zijn van het zwaailicht?
het zwaailichtje is bedoeld om met scouting te gebruiken.
b.v.d.

Toegevoegd na 6 minuten:
kan ik aanzetten via 12 v stekker, maar kan er dus voor kiezen hem niet aan te zetten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij mag wel gemonteerd zijn maar niet aankunnen volgens mij.

Het beste antwoord

Een geel zwaai- of knipperlicht mag, je mag het alleen niet gebruiken tijdens het rijden.
Blauwe lichten zijn altijd verboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
blauwe en rode kapjes heb ik liggen, zat bij de machine waar ik het vanaf heb gehaald.
maar ben niet van plan ze te monteren.
dat dit illegaal was, wist ik al.
maar er waren een paar tegenstrijdige regels te vinden, vandaar de vraag.
bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rode kapjes zijn al helemaal geen probleem, je mag de verlichting alleen niet aanzetten tijdens het rijden op de openbare weg.

Andere antwoorden (1)

Ik zou zeggen nee, en wel om de volgende passage uit het Reglement Voertuigen:
Artikel 5.2.64 - Eisen

1. Personenauto’s mogen, met uitzondering van grote lichten, niet zijn voorzien van verblindende lichten.

2. Personenauto’s mogen, met uitzondering van de richtingaanwijzers, de waarschuwingsknipperlichten en de remlichten ten behoeve van het noodstopsignaal, niet zijn voorzien van knipperende lichten.

3. Het tweede lid is niet van toepassing op personenauto’s in gebruik bij de in , en bedoelde diensten.
4. In afwijking van het tweede lid mogen de zijmarkeringslichten van personenauto’s synchroon met de richtingaanwijzers aan dezelfde kant van het voertuig knipperen.

Zie ook artikel 5.2.51 en artikel 5.2.57 bij onderstaande link.

Toegevoegd na 11 uur:
Oeps...nee betreft het gebruik van het licht.
Moet dus zijn: "Ik zou zeggen ja" de politie kan je wel iets maken.