Wat gebeurt er als je wordt aangehouden zonder rijbewijs?

İk bedoel niet dat je je rijbewijs niet bij je hebt maar hem gewoon helemaal niet hebt. En wanneer is het zo dat je een aantal jaren niet aan je rijbewijs mag beginnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
20.9K

Het beste antwoord

Wat gebeurd er als ik geen rijbewijs heb en toch ga rijden?

Dat is niet verstandig en het levert je een proces-verbaal op.
Voor een bromfiets is de boete 180 euro (mei 2011).

Bij een personenauto beslist de Officier van Justitie over de strafmaat.
Die boete ligt dus niet vast.

Indien je onder de 16 jaar bent, worden de boetes gehalveerd.

Niet aan je rijbewijs mogen beginnen is een zware boete, waar geen algemene regels voor zijn.
Dat beslist de Officier van Justitie en is afhankelijk van de rotzooi die iemand uitgehaald heeft.

Bovendien mag je geen rijbewijs halen als je geen verblijfsvergunning hebt.

Bovendien kun je met een verlopen rijbewijs geen nieuw rijbewijs aanvragen of vernieuwen (verlengen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom wordt de boete gehalveerd als je jonger dan 16 bent, dit is toch toch meer strafbaar?

Andere antwoorden (5)

Rijden zonder rijbewijs is een boete van €190 euro. Je tweede vraag kan ik helaas niet beantwoorden.

http://www.2link.nl/boeteinverkeer.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rijden zonder rijbewijs
Wie een motorrijtuig bestuurt zonder een rijbewijs behaald te hebben, pleegt een strafbaar feit en krijgt een proces-verbaal. De rechtbank bepaalt de strafmaat.
(zie Bron)

Vaak wordt gezegd dat je dan ook niet verzekerd bent en dat klopt gedeeltelijk.
Als de auto waarin je rijdt verzekerd is en je krijgt een ongeval, door jou schuld. De verzekering zal dan uitbetalen maar het bedrag op de bestuurder verhalen. Kan dus een erg duur grapje voor je worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De standaard boete, conform de richtlijnen van het OM, is 280 euro voor de bestuurder van een personenauto. Deze boete wordt per keer hoger (recidive) en er kan zelfs celstraf opgelegd worden.

Daarnaast is de richtlijn dat bij de tweede of latere keren de auto in beslag genomen wordt. Deze komt dan in eerste instantie terug bij de eigenaar maar kan op enig moment verbeurd verklaard worden wat betekend dat de eigenaar de auto ook kwijt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onlangs is een bekende van mij.voor de 7e keer gepakt voor rijden zonder rijbewijs. Tot nu toe heeft hij alleen boetes en rijnontzegging gekregen.
Wat dus erg krom is want rijden in/op een.voertuig mag toch al niet zonder rijbewijs.

Dus ja het is denk ik een beetje welk verhaal je ophangt tijdens de aanhouding.
Je kan best ver gaan met dit soort ongein.
Er zijn mensen die al 30 jaar rijden zonder rijbewijs eb nog nooit aangehouden zijn. Als de auto verzekerd is en jij normaal rijdt dan is de kans dus dat je 30 jaar kan rijden zonder rijbewijs.

Je moet het dus erg bont maken wil je bijv de ontzegging krijgen dat je 5 jaar je rijbewijs niet mag halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het verhaal goed lees ben je al vaker gepakt voor het rijden zonder rijbewijs, je hebt tenminste een rijontzegging gekregen.

Betekent een nieuwe boete en wederom een rijontzegging, de boetes kunnen oplopen en de rijontzegging kan ook veel langer gaan duren.