Automatische melding van brand via het Openbaar Meld Systeem (OMS-melding):

Dit systeem is een hulpmiddel dat er voor zorgt dat de tijd tussen het ontstaan van een brand en de aanwezigheid van de brandweer, wordt geminimaliseerd. Technisch gezien houdt het in dat vanaf een object het signaal van een rookmelder, via het automatische brandmeldsysteem binnenkomt op de Regionale Alarmcentrale. Hierop zal de centralist in de alarmcentrale actie ondernemen.

Diverse inrichtingen zijn verplicht aangesloten op het OMS, bijvoorbeeld ziekenhuizen en verpleegtehuizen.