Hoe kan het dat je vaak het gevoel hebt dat de terugreis veel korter duurt dan de heenreis?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
1.7K

Antwoorden (4)

oooo wat herkenbaar! Dat vraag ik me ook altijd af. Ik denk omdat je relaxter bent als je terugreist, omdat je weet wat je staat te wachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de heenreis ben je nog ongeduldig en kun je er niet snel genoeg komen, daarom lijkt het vaak langer te duren.
Op de terugweg ben je veel meer ontspannen en daarom lijkt dat altijd korter te duren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is vorige week een nieuw onderzoek over gepubliceerd.

Citaat:

Het heeft te maken met verkeerde verwachtingspatronen, stellen de deskundigen in het vakblad Psychonomic Bulletin and Review. "Mensen zijn vooraf te optimistisch over de reis", zegt Niels van de Ven, psycholoog aan de Universiteit van Tilburg. "Ze onderschatten de reistijd, waardoor het een stuk langer duurt dan verwacht. Het gevoel dat het erg lang duurde, vormt de basis voor de verwachting over de terugreis, die dan juist meevalt."
Van de Ven en zijn collega Leon van Rijswijk van de TU Eindhoven onderzochten een kleine 360 personen. Onder hen waren mensen die per bus naar de huishoudbeurs of de Efteling gingen, en studenten die een fietstocht naar een bos maakten. Voor hun gevoel duurde de terugreis tot wel 22 procent korter dan de heenreis. Hoe zwaarder mensen de heenreis vooraf hadden onderschat, des te lichter bleek de terugreis te vallen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi stukje, +je waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze las ik ook net in de Intermediair, leuk om te lezen! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik had hem ook gezien in de trouw!
Ik denk omdat je op de heenreis vaak niet weet hoe ver het is en hoe lang het duurt. Op de terugweg heb je herkenningspunten en weet je hoe lang het duurt!