Wat veroorzaakt een klapband?

Op de snelwegen zie je vaak groten stukken rubber liggen die afkomstig zijn van een vrachtwagenband. Hoe kan het dat zo'n band ineens kan ''klappen'' ipv leeg lopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10K

Het beste antwoord

Er zijn veel verschillende oorzaken:

Onderspanning
Bij het rijden met een te lage bandenspanning vervormt de band keer op keer extreem, waardoor de temperatuur van de band flink oploopt. De koordlagen kunnen daardoor losraken, ook wel separatie genoemd. Er ontstaat in eerste instantie tussen de koordlagen onderling een luchtkamer die de band ter plaatse sterk verzwakt. Zo’n luchtkamer is veelal te herkennen aan een uitstulping op het loopvlak of op de wang van de band.

Wanneer zo'n uitstulping niet tijdig wordt gezien is de kans groot dat de band ter plaatse van de uitstulping klapt. Tijdige signalering van zo'n uitstulping is dan ook van groot belang om zo een klapband en verdere nadelige gevolgen te voorkomen. Regelmatige controle van de banden is absoluut noodzakelijk.

Overspanning
Een te hard opgepompte band kan ook nadelige gevolgen hebben voor de band. Deze band mist namelijk de souplesse voor het opvangen van sterke uitwendige belasting.
Bij het tegenkomen van een oneffenheid op de weg ondergaat de band een stevige mokerslag. Als dat vaak genoeg gebeurt, beschadigt de band inwendig. Met als gevolg een klapband. Hier leest u meer over bandenspanning.

Overbelading
Separatie kan ook ontstaan bij overbelading van de kampeerauto of met de band tegen een stoeprand rijden. Bij overbelading krijgen we dezelfde situatie als bij onderspanning. De band vervormt sterk, waardoor de temperatuur van de band sterk oploopt. Het tegen een stoeprand rijden heeft als effect dat de band een flinke tik krijgt. Met als gevolg inwendige beschadiging van de band. In beide gevallen heeft het na verloop van tijd een klapband tot gevolg.

Uitwendige beschadiging
Stoeprand? Tijdens het rijden is het altijd mogelijk dat u met de band een stoeprand raakt of een gat in het wegdek tegenkomt.
De band wordt hiermee uitwendig geraakt met als gevolg uitwendige en inwendige beschadiging van de band. De koordlagen van de band kunnen beschadigen met een klapband tot gevolg.

Ouderdom
Banden hebben niet het eeuwige leven en zijn aan veroudering onderhevig. Veroudering is veelal verzwakking. Na verloop van jaren is de band niet meer goed in staat de in- en uitwendige belastingen op te vangen. De koordlagen raken onderling los, het loopvlak scheurt los en er ontstaan kleine scheurtjes.

Deze ouderdomsverschijnselen kunnen tot een klapband leiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ compleet antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijna volledig en correct, klapbanden krijg je alleen als je een binnenband gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wederom bedankt pelle. Erg duidelijk en compleet.

Andere antwoorden (2)

De stukken rubber, die je vaak tegenkomt op de snelwegen zijn vaak van gecoverde banden van vrachtwagens. Gecoverde banden zijn versleten vrachtwagenbanden, die zijn voorzien van een nieuwe laag rubber. Het aanbrengen van deze nieuwe laag gaat als volgt: eerst wordt de band kaal gedraaid tot het karkas en vervolgens wordt er een nieuw laag rubber op geplakt.

Als zo'n gecoverde band zwaar belast wordt, kan de nieuwe laag rubber los laten. Dit zijn de resten die je vervolgens op de weg tegenkomt.

Een band waarvan de laag los is gelaten kan, als hier niet snel genoeg op gereageerd wordt door de chauffeur vervolgens volledig aan gort gereden worden, doordat de velg het overgebleven karkas doorsnijdt. Een soort klapband effect.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Echt klapbanden komen tegenwoordig niet meer voor, die kun je alleen krijgen met tubetype banden (banden met binnenbanden) als er een luchtbel zit tussen de binnen en buitenband of een gaatje waardoor de binnenband naar buiten wordt geperst en vervolgens uit elkaar klapt.
Een band kan wel uit elkaar lopen maar dat gebeurt dan nadat de band leeggelopen is en er mee doorgereden wordt. De stukken buitenband worden dan door de velg aan stukken gesneden of het loopvlak loopt eraf wat schade aan de auto of aanhanger kan veroorzaken.

De hele grote stukken loopvlak is afkomstig van gecufferde banden waar nadat het versleten is een nieuw loopvlak op geplakt wordt. (in nederland niet van toepassing)

De oorzaak is vaak te vinden in een te lage bandenspanning, overbelading of te oude banden (ouder dan 6 jaar)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je.