Wat is het verschil tussen een truck en een vrachtwagen?

6.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het helemaal goed wilt doen, zeg je niet vrachtwagen maar vrachtauto. Een wagen heeft geen motor.

Het beste antwoord

Die woorden zijn synoniem, alhoewel in het spraakgebruik 'truck' met name voor "grote" vrachtwagens wordt gebruikt, waaronder ook de vrachtwagen met oplegger of vrachtwagen met aanhangwagen.

Er is overigens geen enkele reden om 'truck' te gebruiken omdat we het Nederlandse woord'vrachtwagen' hebben voor dat voertuig. 'Trucker' is ook 'popi' taalgebruik; 'vrachtwagenchauffeur' is gewoon goed.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Truck is de engelse bewoording voor vrachtwagen.
Dus het enige verschil is de taal.

Verder niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met het eerste antwoord ben ik het maar ten dele eens. Alle grote vrachtwagens met of zonder aanhanger die je over de snelwegen ziet rijden kun je 'truck' noemen, met het Engelse woord dat bij ons ingeburgerd is. Maar een kleine vrachtwagen (vaak met open laadbak) noem je geen truck, maar gewoon vrachtwagen(tje).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan blijft het toch een truck groot of klein. Van het gewicht hangt het af of het ee vrachtwagen wordt genoemd. Anders blijft het gewoon een auto. Truck heeft niets met onze nederlandse bewoording voor vrachtwagens(tjes). Dat is een persoonlijke benaming door mensen met engelstalige woorden. Uit de wikipedia: Alle voertuigen bedoeld voor goederenvervoer met een GVW Gross Vehicle Weight of MTM (maximale toegelaten massa) boven de 3500 kilogram vallen onder de noemer vrachtauto. Onder deze grens worden dergelijke voertuigen, bestelauto's lichte vrachtauto of gewoon personenauto genoemd. Vrachtauto's en bestelauto's tezamen worden bedrijfsauto's genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor deze info. Maar ik ben het toch nog oneens met je redenering. Volgens de definitie zijn er dus 'vrachtauto's' (boven de 3500 kg grens) en 'lichte vrachtauto's' (onder de 3500 kg grens). De laatste zullen in het spraakgebruik niet gauw truck worden genoemd. Dat woord wordt eerder geassocieerd met zwaardere vrachtwagens.
Naar mijn overtuiging gaat het verschil dus iets verder dan alleen de voorkeur voor het Engelse of het Nederlandse woord.
Truck in Duitsland bedoelt alles over 7.5 tons