Ik rijd in een VW Caddy leasewagen met privé tandemasser. Mag ik daarmee het weekend in Duitsland rijden?

Volgens de Polizei mocht ik op zondag daar niet rijden omdat zij de Caddy als vrachtauto zien. Klopt dit wel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

In Duitsland geldt het rijverbod voor voertuigen met een totaal gewicht van 7500 kg of meer. (leeg gewicht plus laadvermogen) Dit geldt ook voor aanhangwagens die meegevoerd worden. Er geldt echter een regel dat ook bedrijfswagens of personenauto's die uit belastingtechnische reden zijn omgebouwd, of zodanig zijn ingericht, om goederen te vervoeren, toegelaten zijn als vrachtauto. Ook al komen ze niet boven die 7500 kg. Dat zou in jou geval misschien het probleem kunnen zijn. Zou je in de laadruimte van jou caddy (bij wijze van spreken) een paar schapjes maken of een klein kastje op de vloer zetten en vastschroeven aan de wand, (omdat je daar zogenaamd gereedschap in hebt die je nodig hebt voor je werk) dan geldt die regel ineens niet meer. Hij is nu niet meer ingericht voor het vervoer van goederen, en is weer een gewone wagen die niet als vrachtauto toegelaten is.
Ik heb het één en ander nagekeken maar over de rijtijdenregistratie voor voertuigen boven de 2700 kg heb ik niets kunnen vinden. Lijkt mij ook een beetje vreemd.
Zou je met een SUV en een tandemasser op vakantie gaan, en komt dan al gauw boven die 2700 kg, dan zou je dus een rijtijdenregistratie bij moeten houden.
Ik kom veel in Duitsland, maar daar heb ik nog nooit van gehoord.
Ik doe er 2 links bij. Ze zijn in het duits maar misschien heb je er toch wat aan.

http://www.feiertage-newsletter.de/fahrverbot.html
http://www.dekra.de/de/1478

Toegevoegd na 6 minuten:
Nog niet zo lang geleden sprak ik een duitser die dat ook bij de hand heeft gehad. Hij heeft mij toen laten zien hoe hij dat had opgelost.
Hij had aan één kant zo'n bord opgehangen waar je tangen en schroevendraaiers in kunt hangen. Toen was volgens hem het probleem opgelost.
Hoe krom kan het zijn.........maar ja.

Toegevoegd na 33 minuten:
Volgens het artikel in de eerste link, geldt het alleen als je een aanhanger meevoert.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank jewel Franzmeersbonk voor de info. Ik heb de links ook bekeken en als ik het goed zie dan zou ik ook t/m 31 aug. niet op zaterdag (Ferienfahrverbot) en zondag in Duitsland mogen rijden omdat mijn Caddy (max. total gewicht 2320 kg) met aanhanger rijd (max. treingewicht 3500 kg). Dat je hiervan bent vrijgesteld door het monteren van een kastje of i.d. heb ik nergens kunnen vinden. Het blijft natuurlijk op kenteken wel een bedrijfswagen (Lkw) met aanhanger. (of privégebruik v.d. Caddy hierop ook van invloed is?)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, van montage van zo'n kastje staat ook nergens. maar op die manier is de ruimte achterin niet meer geschikt om ladingen te vervoeren en valt ie niet meer onder het begrip vrachtwagen. In de tweede link zie ik ook staan dat er geen achterramen in mogen zitten.
Er staat: ◾Eingesetzte Bleche anstelle der Seitenscheiben hinten (je nach zuständigem Finanzamt) maar of dat op ons van toepassing is weet ik niet, want het is afhankelijk van het regio gebonden belastingkantoor, en vallen daar, als buitenlands kentekenhouder, niet onder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van het ferienfahrverbot klopt. Dat hebben ze een aantal jaren geleden ingevoerd omdat ze denken dat het veiliger is op de weg, voor reizende vakantiegangers, als al het vrachtverkeer van de weg is
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het blijft een lastig geval, heb ook maar even contact opgenomen met de EVO en nu blijkt dat als ik het geheel voor privé doeleinden gebruik, ik gewoon op zaterdag en ook op zondag in Duitsland mag rijden. Ook de Polizei schijnt het dus allemaal niet zo goed te weten.
Als ik echter apparatuur of i.d. zou vervoeren die aan de aard van mijn bedrijf gelinkt kunnen worden, dan schijnt het verbod weer wel te gelden. Hoe duidelijk kan alles zijn.... In ieder geval bedankt voor de info!

Andere antwoorden (2)

Als jouw caddy boven de. 2700 kilo is inclusief laadvermogen wel ja en met aanhanger zul je dat zijn.
Let op dat je je rijtijden bijhoud dat is namelijk verplicht in Duitsland als je boven die. 2700 kilo zit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat betreft de rijtijdenwet heeft deaal gelijk. Bestuurders van voertuigen met een totaalgewicht van meer dan 2700 Kg, voor Nederland is dat 3500 Kg moeten een rijtijdenregistratie voeren. Wat betreft het rijverbod op zondag geldt dat dit alleen geldt voor voertuigen met een totaalgewicht van meer dan 7500 Kg. Dus het verhaal van Der Polizei klopt niet.

Je kan omtrent deze regels informatie vinden op de site van www. tln.nl en www. evo.nl.

Groeten,
Peet