mag ik een aanhanger die 3500 kg max , achter een auto hangen die maar 1250 mag trekken?

Toegevoegd na 4 minuten:
ik ben in bezit van B-E rijbewijs

Weet jij het antwoord?

/2500

ja, dat mag

Toevallig ben ik aan het leren voorneen rijbwijs en heb ik dit gisteren geleerd. Dit mag niet, ook al heb je een B-E rijbewijs. De auto mag namelijk niet meer trekken dan 1.250 en ook al hangt er uiteindelijk maar 800 kilo achter de auto, ze gaan van het maximale uit.

nee, dit mag de auto niet trekken

Ja dat mag als je er maar niet meer oplaait als die 1250 kg incl aanhanger gewicht. Ik heb deze vraag voorgelegd aan de rijkspolitie en kreeg dus dit antwoord. Wel is het zo dat dit in nederland is maar in het buitenland daar konden ze me geen antwoord op geven. Toegevoegd na 11 minuten: Mijn auto mag 1400 kg trekken. Mijn caravan mag ik beladen tot 1500 kg. Mag ik met deze combinatie rijden? Ja, maar dan moet u er wel voor zorgen dat het werkelijk gewicht van de caravan niet meer is dan 1400kg. Ook in het buitenland geldt dit, hoewel het misschien lastig is het uit te leggen aan een Spaanse agent. Wilt u die discussie voorkomen dan kunt u via de RDW het maximaal toegestaan gewicht va de caravan laten aanpassen maar nodig is dat dus niet. dit is een voorbeeld met een caravan maar dit geldt ook voor de aanhanger

Bronnen:
http://www.caravantrekker.nl/vragen/faq.php#1

Je geeft het antwoord toch zelf al, max 1250 kg.

Het toegestane maximum belasting komt boven de 3500 kg. Hiervoor is rijbewijs B niet toerijkend. http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen.html Toegevoegd na 12 minuten: Met rijbewijs B bedoelde ik B-E. Deze aanvulling n.a.v. een reactie. In jouw geval moet je in het bezit zijn van rijbewijs C

Bronnen:
Rijksoverheid.

als je goed in je voertuigboekje kijkt staat er hoeveel je "ongeremd" mag trekken, dus hoeveel kilo extra je remmen aankunnen. (mijn trekhaak is oud en dus gekeurd, dus ik heb zelfs daar weer een los bewijsje van met de nummers) verder heb je nog iets dat heet geremd trekken. Een aanhanger met eigen remmen, deze mogen over het algemeen wat zwaarder zijn, aangezien ze hun eigen remmen hebben en je auto dus minder moeite hoeft te doen om hem tot stilstand te brengen. het grootste punt is dus: weegt aanhangwagen+lading meer of minder dan 1250 kilo? zoja: is de aanhangwagen geremd, en wat mag de auto dan wel trekken als de aanhangwagen geremd is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100