mag ik een aanhanger die 3500 kg max , achter een auto hangen die maar 1250 mag trekken?

Toegevoegd na 4 minuten:
ik ben in bezit van B-E rijbewijs

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
7K

Antwoorden (7)

ja, dat mag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevallig ben ik aan het leren voorneen rijbwijs en heb ik dit gisteren geleerd. Dit mag niet, ook al heb je een B-E rijbewijs. De auto mag namelijk niet meer trekken dan 1.250 en ook al hangt er uiteindelijk maar 800 kilo achter de auto, ze gaan van het maximale uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jawel het mag wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ohja, ik heb je antwoord gelezen en dat klopt inderdaad, ik was aan het twijfelen.
nee, dit mag de auto niet trekken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je totale gewicht{aanhanger+last} niet zwaarder is dan 1250 kg dan mag de auto dit wel trekken.
Frimu2
12 jaar geleden
Ja alleen in zijn vraag komt het woord 1250 kg niet voor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lees de vraag nog eens dan
Ja dat mag als je er maar niet meer oplaait als die 1250 kg incl aanhanger gewicht.
Ik heb deze vraag voorgelegd aan de rijkspolitie en kreeg dus dit antwoord.
Wel is het zo dat dit in nederland is maar in het buitenland daar konden ze me geen antwoord op geven.

Toegevoegd na 11 minuten:
Mijn auto mag 1400 kg trekken. Mijn caravan mag ik beladen tot 1500 kg. Mag ik met deze combinatie rijden?

Ja, maar dan moet u er wel voor zorgen dat het werkelijk gewicht van de caravan niet meer is dan 1400kg. Ook in het buitenland geldt dit, hoewel het misschien lastig is het uit te leggen aan een Spaanse agent. Wilt u die discussie voorkomen dan kunt u via de RDW het maximaal toegestaan gewicht va de caravan laten aanpassen maar nodig is dat dus niet.

dit is een voorbeeld met een caravan maar dit geldt ook voor de aanhanger
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rijkspolitie???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja de politie die over de snelwegen heen crost haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Etab: V.w.b. rijkspolitie die al jaren (decennia lang ) niet meer bestaat! Onjuiste reactie!!!
V.w.b. het antwoord (ik heb van vragen)zie ik graag jouw juiste antwoord tegemoet.
Je geeft het antwoord toch zelf al, max 1250 kg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het toegestane maximum belasting komt boven de 3500 kg. Hiervoor is rijbewijs B niet toerijkend.
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen.html

Toegevoegd na 12 minuten:
Met rijbewijs B bedoelde ik B-E. Deze aanvulling n.a.v. een reactie. In jouw geval moet je in het bezit zijn van rijbewijs C
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij geeft ook aan dat hij b-e heeft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook dan niet! Boven 3500 kg totaalgewicht moet je in het bezit zijn van een C rijbewijs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt gelijk sorry
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Ik bijt je kop er niet af hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee liever niet haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Etab: volgens mijn bronvermelding wel juist.
De vraag is m.i wat ongelukkig gesteld maar ik distilleer hieruit dat het totaalgewicht op 3500 kg.+1250 kg. komt.
Met 4750 kg kom je dan niet weg met rijbewijs BE.
Wellicht zou je zelf een beter antwoord kunnen plaatsen om ons aller kennis te vermeerderen. Of... heb ik wat over het hoofd gezien v.w.b. de info Rijksoverheid. M.v.g. TX.
als je goed in je voertuigboekje kijkt staat er hoeveel je "ongeremd" mag trekken, dus hoeveel kilo extra je remmen aankunnen. (mijn trekhaak is oud en dus gekeurd, dus ik heb zelfs daar weer een los bewijsje van met de nummers)

verder heb je nog iets dat heet geremd trekken. Een aanhanger met eigen remmen, deze mogen over het algemeen wat zwaarder zijn, aangezien ze hun eigen remmen hebben en je auto dus minder moeite hoeft te doen om hem tot stilstand te brengen.

het grootste punt is dus: weegt aanhangwagen+lading meer of minder dan 1250 kilo?
zoja: is de aanhangwagen geremd, en wat mag de auto dan wel trekken als de aanhangwagen geremd is.