Wie weet hoe de wegmarkering langs de weg werkt? Kan dit ook de snelheid aangeven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

Ja, die kunnen ook de snelheid aangeven, zie bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In Nederland wordt langs snelwegen en provinciale wegen met hectometerpaaltjes gewerkt.
Op het bordje staat de afstand tot het beginpunt van de weg, het wegnummer (A=snelweg, N=provinciale weg)
Verder wordt bij wegen met een middenberm nog Li en Re toegevoegd, hiermee wordt de linker of rechter rijbaan aangeduid zodat bij ongelukken de hulpdiensten weten vanaf welke kant ze moeten aanrijden.
De linker baan is de baan naar het beginpunt toe, de rechter baan van het beginpunt af.
Boven het groene deel van het bord kan nog een zwarte strook staan met daarop een miniatuurafbeelding van een maximum snelheidsbord, het heeft op zich geen rechtsgeldigheid maar het is een geheugensteun voor een bord wat eerder langs de weg staat.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op de afbeelding een wat oudere en een modern hectometerpaaltje, zonder snelheidsaanduiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hectometerpaaltje is toch geen wegmarkering?
Dat zijn toch de 'strepen' op de weg?
Of misschien begrijp ik het wel helemaal verkeerd:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hectometerpaaltjes zijn een belangrijke vorm van wegmarkering, maar ook de strepen op de weg worden er toe gerekend.
De vraagsteller vraagt specifiek "langs" de weg.