Ik heb een handelsonderneming, en koop auto's. ik heb geen handelsvoorraad. mag ik de auto's op Prive zetten als ik in en verkoop verklaring heb?

Ik heb vernomen dat, als je als particulier vb 10 auto's per jaar op naam zet. Je hiermee problemen kan krijgen van de belastingdienst.
Ik heb een kleine handelsonderneming naast mijn vaste baan.
Stel dat ik auto's koop/verkoop. Mag ik dit gewoon op mijn prive naam tenaamstellen, als ik hier gewoon een inkoop/verkoop bon/contract van heb? (dus eigenlijk op mijn bedrijf kopen, maar particulier op naam hebben)
(ik ben me bewust van wegenbelasting, apk plich, verzekeren/schorssen enzovoorts)
Of ben ik nu verplicht een RDW erkenning aan te gaan, met bedrijfsvoorraad? zodat ik ze in de voorraad kan zetten.
bij voorbaad dank
Pim

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vervoer
11.4K

Antwoorden (1)

Als je een eenmanszaak hebt kan de tenaamstelling van de auto's alleen maar op privé en niet op naam van de eenmanszaak, want een eenmanszaak is geen rechtspersoon. Je kunt net zoveel auto's op je naam zetten als je wilt.

Wat er kan gebeuren bij veel of snel wisselende auto's op je naam is dat de Belastingdienst handel vermoed en daar onderzoek naar instelt. Als je daadwerkelijk een bedrijf blijkt te hebben en alles netjes hebt geregeld met administratie, BTW en inkomstenbelasting is er verder niets aan de hand.

Een RDW erkenning is niet verplicht, maar wel handig. Voertuigen die in je bedrijfsvoorraad met erkenning staan zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en dat scheelt nogal. Uiteraard moet je ze dan wel verzekeren.