Is je hand uitsteken tijdens het fietsen verplicht?

Ik doe het eigenlijk nooit meer. Maar ik vraag me nu wel af of het verplicht is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
9.4K
Cryofiel
14 jaar geleden
Aan de andere kant gebeurt het mij regelmatig dat ik netjes mijn hand uitsteek, maar dat de automobilist ofwel niet kijkt, ofwel wel kijkt maar mijn uitgestoken hand niet kan zien omdat ik mijn hand naar rechts uitsteek, dus precies van de automobilist af. Als je eens een fietser flink ziet zwaaien met de rechterarm bij het handuitsteken, dan weet je dat ik het ben, in een poging de automobilist links van mij te laten zien dat ik mijn hand naar rechts aan het uitsteken ben. Een heel enkele keer lukt het, en ziet de automobilist mijn uitgestoken hand langs mijn lichaam heen.

Het beste antwoord

Ja, richting aangeven is verplicht. Vanaf ruim voordat je de bocht gaat maken, tot het moment waarop volkomen duidelijk is hoe jouw weg verder zal gaan.

Behalve verplicht, is het ook sociaal tegenover je medeweggebruiker. Als een ander staat te wachten omdat jij voorrang hebt, en jij slaat dan plotseling af zodat die ander voor niets heeft staan wachten, dan is dat nogal ergerlijk. Met zo'n simpele handeling, die jou geen enkele moeite kost, had je die ander terwille kunnen zijn. Als je dat nalaat, is dat hetzelfde als de deur vlak voor een ander laten dichtvallen. Dat doe je gewoon niet.

Verder is het niet bevorderlijk voor de veiligheid. Iemand die een paar keer voor niets heeft staan wachten is geneigd de volgende keer te denken: och, ik ga maar rijden, want die fietser zal toch wel afslaan. Als *die* fietser dan toevallig *niet* afslaat, onstaat een gevaarlijke situatie, waaraan jij in feite medeschuldig bent.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Ja officieel is het verplicht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar alleen als je links of rechtsaf gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, haha. Ik zie oudere mensen wel eens een kruispunt oversteken terwijl ze met hun hand naar voren wijzen. Een komisch gezicht vind ik dat.. maar wel zo duidelijk natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol. Hij is leuk!!! +!
Cryofiel
14 jaar geleden
Nee, niet duidelijk, verwarrend juist. Een automobilist die dat slechts in een flits ziet, kan denken dat de fietser aan geeft dat hij naar rechts gaat. Als de tegemoetkomende automobilist diezelfde straat inrijdt, zal hij dus de kruising oversteken en die straat inrijden. Pas dan blijkt dat de fietser niet rechtsaf wees, maar rechtdoor... In het verkeer moet je altijd voorspelbaar zijn, en nooit je eigen signalen gaan verzinnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Nathan: Nog nooit gezien.
Wettelijk dien je richting aan te geven als je van richting veranderd. dat geldt voor ieder vervoermiddel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja bij afslaan is het wettelijk verplicht om je hand uit te steken.
Ik kan mij nog herinneren dat toen ik een klein jongetje was ik verkeersexamen moest doen. Er was toen iemand in de klas die gezakt was omdat hij nergens zijn hand had uitgestoken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is verplicht.

Echter doe ik het altijd, maar merk als fietser dat auto's er vaak nog erg veel schijt aan hebben als ik mijn hand uit steek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja is verplicht!
Stel je steek je hand niet uit, bij een afslag, en er gebeurt iets. Dan is dat op eigen risico! Het is gewoon net als bij een auto knipper licht aangeven is ook verplicht. Hier waar ik woon was een vrouw toen onder de wiel van de vrachtwagen gebleven en is dood gegaan, zij stak zijn hand toen niet uit... Dus eigen schuld was dat. Ja this verplicht en op eigen risico... Stak je niet uit, dikke bult.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Etab
Onjuist. De auto is niet strafrechterlijk verantwoordelijk. De fietser BLIJFT verantwoordelijk.
Alleen draait de verzekering van de auto op voor de financiele schade. En daarnaast: Bij woord tegen woord wordt de fietser gelooft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind dit nogal cru klinken: "was een vrouw toen onder de wiel van de vrachtwagen gebleven en is dood gegaan, zij stak zijn hand toen niet uit… Dus eigen schuld was dat"
Wettelijk wel, maar feitelijk niet. De vereniging van raadsheren bij de gerechtshoven hebben een richtlijn uitgevaardigd om deze overtreding niet te vervolgen. Het onstabiel worden van het voertuig door niet beide handen aan het stuur te houden, weegt zwaarder dan het kenbaar maken van de te volgen rijrichting. Dat deze regel niet geschrapt wordt heeft te maken met europese wetgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet alleen is het verplicht, maar het laat ook nog een goed fatsoen zien naar de andere weggebruikers.

Ik zat laatst in de auto van van links kwam een vrouw aan fietsen met 3 kleine kinderen, ze mikte zo de fiets voor de auto.... geen richting aangegeven en ik kwam ook nog eens van rechts, goed voorbeeld voor die kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja het is verplicht,maar een normaal mens doet het alleen als er auto's in de buurt zijn,het is wel een ergernis voor automobilisten als je ineens linksaf gaat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Het is ook een ergernis dat veel fietsers "netjes" hun hand uitsteken, en dan zomaar naar links gaan, ook al worden ze op dat moment ingehaald door een auto. Die fietsers denken "je ziet toch dat ik naar links wil". Totaal vergetend dat ze met die uitgestoken arm de voorrangsregels niet kunnen veranderen.
Ja. (punt)

Echetr het gemiddelde gedrag van een fiteser is nog lager van fatsoen als een wind laten in een volle lift.

Ze zien dat je op ze wacht qachetr ze om af te slaan en ze gaan vrolijk ook naar rechts en hang je er voor piet snot achter.

Met komt zonder op te letten van rechts een voorangsweg of de stoep af en houdt er geen rekening mee dat er tussen jou end e stoep dan geen ruimte is. Dus moet je vol in je ankers.

Bescherming van zwakke deelnemers is prima, alleen denkt de gemiddlede fietser nu dat hij almachtig is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NEE; Hand uitsteken op zich is niet meer verplicht! Echter richting aangeven wel. Dat zou met je hand kunnen, maar sinds kort ook op de markt "richtingaanwijzers voor op de fiets" Schijnen RVV goedgekeurd te zijn zelfs!
O.a. verkrijgbaar bij "gadgethouse" €60,--
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat is verplicht al doe ik het zelf ook niet altijd