buitenband fiets loopt niet recht, hoe krijg ik hem weer recht?

Ik heb de band al leeg laten lopen en geprobeert hem recht te trekken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Fietsen
2.3K
Reddie
10 jaar geleden
Als binnen en buitenband goed zitten (zie antwoord van Shua), dan moet je hem juist heel hard oppompen om de buitenband op de "schouder" van de velg te krijgen.
Daarna kun je hem weer leger laten lopen tot de gewenste spanning.

Antwoorden (1)

Het zou kunnen zijn dat je buitenband niet goed in de velg zit, daar kan hij wat schuin van gaan lopen. Dat kan dan weer komen door het velglint bijvoorbeeld; als deze schuin er op zit, of te breed is, komt de rand van de buitenband niet goed in de velg te liggen waardoor je, als je het wiel draait, de boel wat ziet 'hobbelen'.

Wat ook zou kunnen is dat de binnenband niet goed zit, bijvoorbeeld dubbel, waardoor een deel dikker is in de buitenband, os dat er een deel gedraaid is tijden het oppompen of dat er een stuk binnenband tussen de buitenband en de velg is gekomen.

Binnen- en buitenband er dus even afhalen, velglint controleren en vervolgens alles weer plaatsen en goed controleren op nette & rechte plaatsing in de velg.