Hoe komt het dat de remmen op mijn fiets soms zo piepen? En wat kan ik er tegen doen?

Als ik moet remmen (fiets met handremmen) heb ik vaak dat mijn remmen een verschrikkelijk lawaai maken, zo'n heel vervelend hard piepend geluid. Vooral met regenachtig weer is dit.
Niet alleen vind ik dit zelf heel vervelend, maar andere weggebruikers schrikken zich ook vaak een hoedje hiervan.
Wat veroorzaakt dit gepiep en wat kan ik er tegen doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
48K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Handrem zegt nog niets. Zijn het trommelremmen of remblokjes?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Remblokjes.

Het beste antwoord

Oorzaak voor piepen van velg- en trommelremmen is vaak vervuiling of verharding van het remoppervlak. Als een voorzichtig schoonmaken van de velg niet helpt, de rem-schoentjes met fijn schuurpapier even bewerken, als dat ook niet helpt, dan remschoenen vervangen. (Ze willen ook wel verkeerd afslijten)
Echter, géén remschoenen olïen!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor je uitleg, + 10!

Andere antwoorden (6)

olieën :D:D:D:D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met olie insmeren , en je kan weer racen =)

Toegevoegd na 29 seconden:
je kunt ook langs de fietsenmaker , die doen dat ook wel voor je.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met olie???
Heel simpel.

1. Olie de remmen even bij.
2. Ga naar de fietsenmaker en hij zorgt voor je fiets.

Wij kunnen niet door onze computer heen kijken wat er met jou fiets aan de hand is, dus je zou toch echt even naar de fietsenmaker moeten gaan.. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord is eigenlijk heel simpel:

Doordat dit vooral bij vochtig weer voor komt is dat de remblokjes niet direct goed grip krijgen op de velg. Er zit immers wat vocht tussen dat er eerst uit geperst moet worden. Hoewel dit relatief snel gebeurd is het toch een voortdurent terugkerent probleem. Want de velg is nat en de remblokjes zijn nat. En dit zorgt voor wat extra wrijving dat veelal leid tot een irritant hoog piepend geluid...

Niets om je zorgen om te maken dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk zijn de remblokjes versleten en moet je er nieuwe in(laten) zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat kun je eigenlijk doe aan piepende remmen? Nou heel simpel. Het remblokje moet eerst met de voorkant de velg raken. Dan wordt het blokje als het ware meegesleept door de velg waardoor de achterkant vanzelf tegen de velg gedrukt wordt. Als het andersom is is het contactoppervlak tussen de rem en velg te klein waardoor het blokje af en toe het contact verliest. Dit veroorzaakt dan het piepen. Je moet er ook voor zorgen dat de remblokjes voor 1mm dichter bij de velg zitten als de remblokjes achter en je zult niet geloven hoe stil je fiets kan remmen...