Wat wil het zeggen wanneer ik steeds "even goed wil gaan zitten" op mijn zadel?

Tijdens een proefrit op een fiets had ik regelmatig de neiging om te gaan verzitten, om "weer even goed op het zadel te gaan zitten". Ik had als het ware het idee dat ik te ver naar voren zat, dat ik dus wat meer naar achteren op het zadel moest gaan zitten.

Maar als ik "goed" ging zitten, zat ik net zo als daarvoor. Daardoor bleef ik die neiging houden om te gaan verzitten.

Wat zegt dit? Zit ik dan op een verkeerd soort zadel, staat het zadel naar voren gekanteld, is de afstand tussen zadel en stuur te laag? Is er iets anders aan de hand?

(Deze vraag heeft te maken met deze eerdere vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/versnellingen.35813 )

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen

Het beste antwoord

Je zit is niet goed, zadel naar achteren kantelen does the trick in most cases...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, voor sommige mensen moet het zadel veel verder achterovergekanteld worden om lekker te kunnen zitten.
Pas als de hoek goed is kun je naar andere instellingen kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook wielrenner geweest?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik had een vader met twee linker handen, zodat ik nu nog af en toe fietsen naloop van collega-postbodes.

Andere antwoorden (5)

Het lijkt ij ook dat je je zadel moet verzetten naar achter , als het een gelzadel is moet ie lekker zitten.Dat geschuif is niks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bedoel je met "naar achter verzetten"? Bedoel je achterover kantelen, zodat de voorpunt meer omhoog komt? Of bedoel je naar achteren schuiven, dus verder bij het stuur vandaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zodat de voorpunt iets omhoog komt.Niet te schuin natuurlijk! succes
Een zadel moet per definitie gewoon lekker zitten. Staat de zadel te ver naar achteren (met de put omhoog) dan krijg je het gevoel van een 'slapende hand' maar dan anders. Ook de hoogte afstelling is belangrijk. Als de trapper beneden staat mag de knie net niet gestrekt zijn. Ik persoonlijk verkies een Lepper zadel. Heerlijk om te fietsen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ernstig taalfoutje: Bedoelde natuurlijk PUNT i.p.v.put
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je staat er niet zo bij stil, maar fietsen is eigenlijk heel bijzonder, het valt of staat bij het evenwicht.
Je kan niet te langzaam fietsen., dan val je om, ga je te hard door de bocht dan vlieg je er uit.
Tijdens al dat fietsen moet je , je zelf en de fiets in evenwicht houden, daar denk je totaal niet bij na, je doet het gewoon.
Veel zadels hebben een soort vering tegenwoordig en wiebelen heen en weer, daar moet je met een nieuwe fiets even aan wennen en zoek je onbewust telkens weer een evenwicht door te gaan verzitten op je zadel.
Pas als je de fiets echt kent en je weet waar je evenwicht is, gaat dat verzitten over, buiten het evenwicht is het ook de afstand tussen het zadel en de voeten belangrijk, ook dat heeft invloed op het telkens gaan verzitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@eddijst: Wil ff Kwijt dat mijn Lepper primuszadel met van die twee grote veren aan de achterkant zeer stabiel is. Niet wiebellt en een geweldig zitgenot geeft tijdens het fietsen. Geef wel eerlijk toe dat het zadel op zich er niet uitziet. Maar dat zijn keuzes. +1 voor je antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik ken ze nog van vroeger, die waren toch van leer?
Onverslijtbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,die gingen van fiets naar fiets,naar fiets,naar fiets!Tenminste,als je ze goed behandelde.
Waarschijnlijk is er niets mis met de stand van het zadel maar je billen zijn nog gewend aan je oude zadel. Je moet je nieuwe fiets echt even infietsen en dat kost een paar daagjes/kilometers. Zoniet dan moet je een beetje gaan verzetten aan de hoogte/schuinte/afstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien echt het zadel erop te zetten