Heeft snel door de regen fietsen nut of wordt men even nat als je langzaam fietst?

Als je harder fietst vang je meer regen en als je langzamer fietst is er meer tijd om nat te worden....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
4.1K
Amadea
12 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/even-nat-regen-hard-zacht.8259
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet het niet maar wat ik wel weet is dat daar wel serieus onderzoek naar gedaan is !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooit heeft Karel Knip in de Wetenschapsbijlage van de NRC daar een artikel aan gewijd.

Het beste antwoord

Hoe sneller je fietst, hoe sneller je er bent, dus hoe korter je door die regen moet fietsen.
Dan zal je dus wat minder nat zijn dan dat je langer aan het trappen bent lijkt mij.

Toegevoegd na 11 uur:
Oke, ik krijg 2 duimpjes naar beneden, jammer dat ze het niet uitlegden waarom.
Ik was eens met 12 mensen aan het fietsen op Terschelling, ineens brak er een ontiegelijke onweersbui los en ging het heel hard regenen, het hoosde...
Er waren er een paar die een sprintje gingen trekken, en dus snel thuis waren en een paar die op de gewone snelheid doorfietsten.
Degenen die heel snel thuis waren, hadden wel natte bovenkleren, maar degenen die rustig aan deden, hadden zelfs nat ondergoed.
Dus tja...die duimpjes naar beneden ?? :-)

Toegevoegd na 11 uur:
Oke, ik krijg 2 duimpjes naar beneden, jammer dat ze het niet uitlegden waarom.
Ik was eens met 12 mensen aan het fietsen op Terschelling, ineens brak er een ontiegelijke onweersbui los en ging het heel hard regenen, het hoosde...
Er waren er een paar die een sprintje gingen trekken, en dus snel thuis waren en een paar die op de gewone snelheid doorfietsten.
Degenen die heel snel thuis waren, hadden wel natte bovenkleren, maar degenen die rustig aan deden, hadden zelfs nat ondergoed.
Dus tja...die duimpjes naar beneden ?? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Licht aan de afstand en hoe hard met een korte afstand kan je het best snel fietsen maar met een lange bem je als het niey zacht regen maar hard of er tussen in kan je opbegeven moment bijna niet natter'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit was een keer bij brainiac! Hoe harder je gaat hoe meer je tegen de druppels aan komt en hoe natter je wordt. Het onderzoek was vooral op lopen en rennen gericht maar was ook op toepassing bij fietsen. Dus hoe sneller je door reven gaat des te meer vang je druppels ook horizontaal op des te natter je wordt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Walter lewin (prof natuurkunde MIR heeft dit ooit onderzocht. Het komt er op neer dat het oppervlak van iemand van bovenaf kleiner is dan direct er op. Dus je wil zo veel mogelijk met je bovenkant van je hoofd richting de refen gericht zijn. Hoe harder je fietst des te meer horizontale verplaatsing, dus meer regen van voren. Het gaat er dus om dat je de verhouding regensnelheid en lichaamshouding goed hebt. Rijd je langzaam: rechtop zitten. Rijd je snel: buig naar voren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Edit: Prof bij MIT
heel simpel. Je oppervlakte waar regen op kan vallen blijft hetzelfde. (Als je sneller fietst neem je vaak automatisch een iets plattere houding aan waardoor je bovenlijf je benen afschermt dus neem je minder water op.)