Is het legaal om van mijn autootje een "omgekeerde" politiewagen te maken?

Ik heb een blauwe auto, en zou hier graag witte politiestrepen op aanbrengen, exact dezelfde als op een politiewagen maar dus de omgekeerde kleuren. Verder zou er "funbrigade" op de deuren worden geschreven en zou ik een flikkerlamp (wit of roze ofzo, dus geen blauwe) op het dak willen zetten. Is dit toegestaan?

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik woon overigens in België, mocht dat een verschil maken...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
4.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom zou je dat willen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk er over om een bedrijfje op te starten in hetgene waarin ik echt goed ben: entertainment. Vond funbrigade wel leuk klinken en gezien k een blauwe auto heb, dacht ik er dus over om die om te toveren tot... zie boven ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een lamp op je dak is sowieso verboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, goeie toevoeging ^_^ Of het voor de regelgeving uit maakt weet ik niet, maar hier in Nederland zijn de politieauto's wit met blauw en oranje strepen, dus ik snapte het omkeer effect al niet :P Nu ik weet dat je van België komt, snap ik hem ;-)

Het beste antwoord

Nee dat mag niet.

De intellectuele eigendomsrechten op het ontwerp berusten bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Om het exclusieve gebruik van het ontwerp voor de voertuigen voor de politie te behouden, is een correcte toepassing van het ontwerp noodzakelijk.

Het hanteren van afwijkingen, hoe klein ook, bij het toepassen van het ontwerp kan, volgens de jurisprudentie leiden tot een inbreuk op de intellectuele eigendomsrechten.

Toegevoegd na 3 uur:
Ik zie nu in jouw toevoeging dat je in België woont. Ik weet niet of het daar van toepassing is maar het lijkt mij dat er eveneens op hun striping eigendomsrechten zitten.

Misschien een leuker idee om er een Amerikaanse politieauto van te maken. Helemaal roze maken en een eigen "sheriff" ster logo ontwerpen.
Verwacht dat dat geen problemen zal geven, ook niet in Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

het is verboden je voor te doen als een agent.. maar als je auto een karikatuur is waar geen twijfel over mogelijk is dat het geen ECHTE politiewagen is.. kunnen ze er weinig tegen.

als je het erg fout doet, en je dus zelfs geen kleurenblinde in verwarring kan brengen mag het..

Toegevoegd na 1 minuut:
overigens mag je geen knipperlampen op je dak "voeren" (dus aan hebben)

Toegevoegd na 7 minuten:
nog even wat, de marechaussee rijdt met "omgekeerde" politieautos, blauw met rode en witte strepen, heir mag je auto ook niet op lijken...