ik ben op een fietspad, waar ik niet mocht fietsen, aangereden door een scooter, die ruimte genoeg had. heb ik schuld?

het fietspad is ruim 2 meter breed en ik reed uiterst rechts. De berijder van de scooter verklaarde dat hij mij niet gezien had.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Fietsen
1.1K

Antwoorden (6)

Jij mocht er niet fietsen, dus was je al in overtreding. Dan ligt de schuld dus bij jou. Had je verder verlichting of iets anders waardoor je op zou vallen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
mocht die scooter en dan wel rijden?
Poet
10 jaar geleden
Mocht die scooter dan wel dutten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het verkeer moet men in ieder geval letten op alles wat voor je rijdt en loopt. Als iemand plotseling uit de lucht komt vallen is het een ander geval.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat een flutreacties, en wat een slappe anonieme minners.
Het antwoord van edensunrise is even correct als dat de dag helder is.
Misschien voor sommigen hier geen wenselijk antwoord, maar wel het enig juiste.
Natuurlijk heeft iedereen de verplichting om in het verkeer goed op te letten, maar het is toch van den kromme om te stellen dat je verantwoordelijk ben voor een ongeval omdat je niet goed genoeg heb opgelet of iemand anders iets onwaarschijnlijks - en verbodens - zou doen.
Tamelijke onderbuikreacties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even voorop: de min is niet van mij.
@Aardling Iedere situatie is anders. Hier moet men het doen met de gegevens die de vragensteller geeft. Voor een zinnige gevolgtrekking zijn ze absoluut onvoldoende. Er worden vragensteller allerlei uit de lucht vallende veronderstellingen in de schoenen geschoven.
Maar: je mocht daar niet fietsen, dus ben je schuldig is wel erg kort door de bocht. Ik ben wel benieuwd waar ik een fietspad kan vinden waarop men niet mag fietsen.
Poet
10 jaar geleden
Misschien was het een scooterpad?
je mocht er niet fietsen, dus zoiezo ben je fout en heb je schuld
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
mocht die scooter en dan wel rijden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de vraag was toch of de fietser schuld had, niet of de scooter er mocht rijden wel of niet
ronron1212
10 jaar geleden
Als de scooter daar ook niet mag rijden dan kan die dus ook nog steeds schuldig zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja, natuurlijk of allebei schuldig...
Poet
10 jaar geleden
Dutten op een scooter is roekelozer dan fout fietsen.
De scooter zat fout en is verantwoordelijk.

Een scooter moet rechts houden, uitkijken en voorzichtig rijden (iedereen trouwens). Dat heeft de bestuurder kennelijk niet gedaan en dat verklaart hij ook zelf.
Het feit dat iemand verkeerd fietst op zo’n breed fietspad doet daar niets aan af. Dus is de scooter fout.

Anders ligt het als de situatie zodanig was dat de scooter voorzichtig rechts rijdend en goed kijkend niet langs je had gekund en bovendien overvallen zou zijn door je plotse aanwezigheid (bijvoorbeeld als je ‘s nachts zonder licht daar had gereden). Dan was de schuld mogelijk bij jou geweest of was er wellicht gedeelde schuld aan de orde.
Dat is hier echter niet het geval.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Plus, maar als de scooter er niet langs had gekund, ook niet met goed uitkijken, dan mag je er dus niet langs. Je voelt je dan wel net een zombie op een autoped, maar dat is dan jammer.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
...er loopt een voetganger op de snelweg. Ik rijd hem aan met de auto. Ben ik nu schuldig?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@HeerVoldemort
Ja als je hem zou hebben kunnen uitwijken zonder jezelf en anderen in gevaar te brengen.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Met die snelheid? Word lastig denk ik...en zeker als het donker is, sinds tegenwoordig 's avonds overal de snelwegverlichting uit gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alles randvoorwaarden en niet alles relevant voor het aanrijden van een fietser. Snelheid scooter >< snelheid auto op de snelweg
licht vs donker
zichtbaar vs onzichtbaar
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus, dit klopt.
Poet
10 jaar geleden
@domic Dank en dan ook nog het verschil tussen een foute fietser die nogal vaak voorkomt en een wandelaar op de snelweg wat je nooit ziet en waar je dus redelijkerwijs wat minder mee rekening hoeft te houden.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
...ik heb wel wandelaars op de snelweg gezien, meer dan eens. Scouts op hike (ik heb mijn eigen jeugdleden als eens van de snelweg geplukt in de tijd dat ik leiding was, met een fikse uitbrander uiteraard) Chinezen die onze snelweg niet snappen, lifters, mensen met pech die niet snappen dat ze aan de andere kant van de vangrail moeten staan. Maar idd redelijkerwijs zou je ze daar minder tegen moeten komen.
wat de rest zegt is onzin.
ik heb precies het zelfde gehad . de scooter, auto, vrachtwagen enz. is altijd schuldig ook al fiets je door rood. omdat jij zwakker bent dan een bestuurder van een auto scooter enz.
als hij/ zij is doorgereden, zeker aangifte doen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Volgens mij zei ik dat ongeveer ook
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De automobilist is in dat geval haast altijd risico-aansprakelijk, maar niet altijd schuld-aansprakelijk. Risico-aansprakelijk betekent: wel aansprakelijk maar niet op basis van schuld.
Ik weet niet precies waar je woont, maar in de Belgische wetgeving staat dat je "moet kunnen stoppen voor alle hindernissen". Dus de scooter had je niet mogen aanrijden. aan de andere kant, als je niet mocht rijden op die plaats, kan jij ook mee verantwoordelijk gesteld worden.
ik heb iets dergelijks gehad. ik reed een klein stukje verboden richting met de fiets, omdat ik van één winkel naar de andere winkel (20 m verder op) moest en het te moeilijk was om de baan (viervaks met middenberm) over te steken. ik wil de parking opdraaien als er een wagen met hoge snelheid komt aangereden en op de parking draait. ik vlieg van mijn fiets en met mijn hoofd tegen de voorruit, gelukkig enkel blauwe plekken en een gekneusd kaakbeen.
De rechter oordeelde dat beiden schuld hadden. dus ik omdat ik verboden richting reed en de automobilist omdat hij niet kon stoppen voor elke hindernis.
Het is een dubieuze situatie dus... je kan niet met zekerheid de schuldige vaststellen.
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Dan is iedereen op de snelweg in overtreding denk ik!
liveisgreat
10 jaar geleden
poet, ik begrijp je redenering niet .... wat heeft dit met een snelweg te maken? :-)
Een berijder van een gemotoriseerd voertuig, die een aanrijding veroorzaakt met een fietser of een voetganger is altijd fout en zal altijd van de rechter en van de verzekeringsmaatschappij de schuldige zijn van de aanrijding, omdat zowel een voetganger als een fietser in het Nederlandse verkeer een beschermde deelnemer aan het verkeer is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Jasser, het ligt een beetje gecompliceerder. Men kan betalingsplichtig zijn (risico-aansprakelijk) maar niet schuldig (schuld-aansprakelijk).
Het gaat uitsluitend om aanrijdingen voetganger/fietser - motorrijtuig (auto, motor, brommer).
Ook de leeftijd van de voetganger/fietser speelt nog een rol.