Hoe kan je zelf banden plakken van je fiets? Op een eenvoudige goedkope wijze?

Toegevoegd na 4 dagen:
Nu heb ik weer een probleem erbij, banden geplakt, maar nu wil de band niet harder worden, ook al ben ik al een tijdje bezig geweest met het oppompen. Wat kan ik het beste dan doen?

Toegevoegd na 4 dagen:
Of heb ik het plakken van de band niet goed gedaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Fietsen
2.7K

Antwoorden (4)

Bij de hema bandenplakset kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarmee is de band niet gemaakt. -
Koop een bandenplakset.

Fietsband plakken

Stap 1: Haal met bandenlichters de buitenband uit de velg, maak het ventiel los en trek de gehele binnenband naar buiten. Pomp de band op en luister of voel waar lucht uit de band stroomd. Vind u niets met luisteren of voelen dan kunt u het proberen door de opgepompte band door water te halen. U vind het gaatje zodra u luchtbelletjes naar boven ziet komen.

Stap 2: Onthoud goed waar het gaatje zit en laat de band weer leeglopen door het ventiel los te draaien. Schuur met een stukje schuurpapier rondom het gaatje in de band. Knip een plakker om maat (het liefst rond en met schuine randen). Plaats lijm op de band en plakker en wacht twee minuten. Druk na twee minuten de plakker op de band en duw dit goed aan!

Stap 3: Controleer of de binnenkant van de velg geen scherpe plekken heeft en of het velglint nog intact is. Controleer tevens de buitenband of er geen scherpe dingen in de band zitten.

Stap 4: Plaats het ventiel terug in het gat in de vleg en pomp de band halfhard. Plaats de band weer terug in de buitenband.

Stap 5: Plaats de buitenband terug in de velg totdat er bandenlichters aan de pas moeten komen. Nu komt het moeilijkste, gebruik de bandenlichters om de buitenband terug om de velg tedoen. Het kan helpen om de binnenband leeg te laten lopen of gebruik temaken van uw hand om meer ruimte van de buitenband te winnen.

Stap 6: Zo de band zit eromheen, plaats de ring terug om het ventuel en pomp de band geheel op. Draai het wiel rond en kneed de band. Controleer of er geen binnenband tussen de buitenband en velg zit. Pomp de band nu tot het juiste niveau en u bent klaar om weer te fietsen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier zelfs een filmpje: http://www.oppad.nl/?achtergrond=band-plakken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beoordeel of de binnen en buitenbanden binnenkort aan vervanging toe zijn.
Knijp in de buitenbanden en houdt deze dubbel op het controleren van droogte scheurtjes.
En controleer het loopvlak en de zijkanten op overige beschadigingen.
Hebben de banden al heel veel reparatie,s of jaartjes achter de rug?, vernieuw dan alles tot velglint aan toe.
Gebruik een vork uitzetter.
En (de) monteer de banden niet aan de kant waar de ketting zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bandenlichters zijn geen bandenomleggers. Je moet zeker de binnenband leeg laten lopen, anders maak je de binnenband weer kapot met de bandenlichters. (Ik praat uit ervaring) Je kan ook afwasmiddel proberen, of iemand met meer kracht in de vingers.
Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stap 5 doe je zonder bandenlichters. Druk de binnenrand naar binnen door een hand om de band te drukken en de band in de rand via het wiel te draaien. Daar is de omtrek kleiner en komt er ruimte vrij om de rest van de band over de rand te krijgen. Met een bandenlichter krijg je gegarandeerd een nieuw gat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor de adviezen, wat kan ik doen als de band na het plakken niet harder wordt ook al heb ik al een tijdje ermee bezig geweest.
Bij banden plakken is er niet echt verschil in ingewikkeld-eenvoudig of duur-goedkoop. Wat je nodig hebt zijn BANDENLICHTERS: ijzeren of plastic staafjes om je buitenband los te maken.
Een stukje SCHUURPAPIER; als je het gaatje gevonden hebt kan je het glad schuren daarmee.
LIJM: speciale lijm voor rubber zodat je sticker er beter op plakt.
STICKERS: bandenblak stickers die je op het lek plakt.
Sommige mensen gebruiken ook nog wasbenzine om het schoon te maken maar dat is niet echt nodig.
Je kan het beste gewoon naar de locale fietsenmaker gaan, en een bandenplaksetje kopen. Vervolgens kan je aan de fietsenmaker of een vriend vragen hoe je een band plakt, of je kijkt op internet een filmpje hoe het moet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het goedkoopste setje is te verkrijgen bij de action.

Ik zal je een linkje meesturen hoe je zelf het makkelijkst stap voor stap je fietsband plakt.
Succes.