Is er een "juiste" of "beste" manier van trappen (op de fiets)?

Ik zie dat sommige fietsers de middenvoet op de pedalen zetten - zeg maar dat het pedaal onder punt  4 of 5 zit van onderstaand plaatje.

Andere fietsers zetten de voorvoet op de pedalen - zeg maar punt 7 van het plaatje.

Een enkeling zet zelfs de hak (punt 2 van het plaatje) op de pedalen.

Zelf zette ik vroeger de middenvoet op de pedalen, tot ik op een gegeven moment (geen idee wanneer en waarom) merkte dat ik de voorvoet op de pedalen zette. Ik heb zelfs wel eens geprobeerd de hak op de pedalen te zetten omdat ik anderen zo zag fietsen, maar dat is voor mij heel onnatuurlijk en oncomfortabel.

Mijn vraag is nu: is er een "juiste" of "beste" voetplaatsing? Bijvoorbeeld uit het oogpunt van efficiëntie, blessures, snelheid, veiligheid, of iets anders. Of is de voetplaatsing enkel een kwestie van persoonlijke voorkeur?

Toegevoegd na 1 minuut:

Mijn vraag is bedoeld voor een stadsfiets of een toerfiets, dus specifiek *niet* voor racefietsen of mountainbikes.

Picture for question
10 jaar geleden
in: Fietsen
4.2K
Amadea
10 jaar geleden
Volgens mij is 7 de juiste manier, omdat je dan de juiste stroomlijn hebt om kracht vanuit je benen op de pedalen over te brengen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
sowiezo 1, met je wreef q
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je zadel te laag zit zal je automatisch met je middenvoet trappen.

Het beste antwoord

waarom zou er een perfecte voetplaatsing nodig zijn? ikzelf gebruik me voorvoet omdat ik dan makkelijk hard kan fietsen.
je zou kunnen kijken naar hoe wielrenners hun voeten plaatsen.

als je je voorvoet gebruikt voor het trappen, kun je je kuitspieren gebruiken om een extra duwtje te geven tijdens het trappen ipv alleen je bovenbeenspieren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De clip op mijn racefiets/fietsschoen zit onder de voorvoet. Ik neem dus aan dat dat de meest efficiënte plaats is om kracht uit te oefenen.
Als je een beetje lummelig aan het fietsen bent en geen haast hebt doe je dus wat anders, al naar gelang....
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Bij een racefiets heb je een clip om je pedaal niet alleen naar beneden te kunnen duwen, maar ook omhoog te kunnen trekken. Dat speelt niet bij een stadsfiets of toerfiets. Vandaar dat ik mij afvroeg of de voorvoet ook bij zulke fietsen de beste plek is om op het pedaal te zetten.
Ivana
10 jaar geleden
Dan had de 'trekfunctie' ook middenonder kunnen zitten toch? (bij 4-5 dus.)