Waarom doet een auto-accu niets als ie geladen wordt maar is ie wel in staat om bij te springen als de dynamo te zwaar wordt belast?

Als de accu wordt geladen door de dynamo, dan levert de dynamo ook de stroom voor de rest van de auto. De accu doet dan niets. Als de rest van de auto echter te veel stroom vraagt voor de dynamo gaat de accu opeens wel bijspringen. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (2)

heel simpel.
stel je heb een stukje gereden en je accu is vol, dus je dynamo hoeft alleen maar de gevraagde spanning te leveren. (bijvoorbeeld 30A) dus ook al heb je een 80A dynamo hij zal op dat moment maar 30 leveren, meer wordt er niet gevraagd.
( dit werk het zelfde als op het stopcontact. dat levert max. 16A maar als jij een lampje van 30W inprikt gaat er geen 16A lopen )

maar stel je zet je radio flink aan, elektronische ramen naar beneden en je stoelverwarming aan.

Dat zal even een spanning trekken van 110A.
dan kom je 30A te kort, maar je accu kan ruim 200 leveren. omdat dit op de zelfde voeding staat zal dit tekort gewoon worden bijgesprongen door de accu.

hier is niks moeilijks voor nodig.

ik hoop dat dit duidelijk is.
Mvg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord maar dit is helaas niet wat ik bedoel. Misschien moet ik de vraag anders stellen. De dynamo en de accu zijn te zien als twee parallel geschakelde spanningsbronnen. Twee parallel geschakelde bronnen leveren beide stroom aan het circuit. Omdat de dynamo een hogere spanning heeft dan de accu, wordt de accu geladen. Maar waarom zou de accu geen stroom kunnen geven aan het circuit tijdens het laden? En opeens wel als de dynamo tijdens het laden van de accu het circuit niet meer volledig kan voeden omdat de radio aan gaat, de ramen naar beneden en de stoelverwarming aan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor alle duidelijkheid: de vraag is dus niet: "Waarom doet een auto-accu niets als ie geladen IS... etc etc" Maar : "Waarom doet een auto-accu niets als ie geladen WORDT... etc etc"
een accu slijt als hij gebruikt word en dus om te voorkomen dat hij slijt word hij alleen ingeschakeld waar nodig