Mag je je autoverzekering opzeggen van de auto die niet op jouw naam staat?

Een vriend van mij heeft zijn oude auto weggedaan en een nieuwe(re) gekocht samen met zijn vriendin. Op zijn doorlopende verzekering heeft hij de nieuw aangeschafte auto gezet. Probleem: nu is het uit met de vriendin, maar de auto staat op de naam van....haar. De verzekeringsmaatschappij zegt dat hij de verzekering niet op kan zeggen want de auto staat niet op zijn naam. Zelf heeft hij niet meer de auto tot zijn beschikking. Zijn vriendin heeft de auto te koop gezet, en beloofd (....?) de helft van de opbrengst aan hem te geven. Ze vindt dat hij de verzekering ( en de wegenbelasting) moet betalen tot de auto verkocht is. Hij vindt van niet, hij heeft de autosleutels niet eens meer. Wat is wijsheid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

Jouw vriend is de z.g. 'verzekeringsnemer' van de bewuste auto. Hij heeft die verzekering/het contract afgesloten met de verzekeringsmaatschappij, en daarmee kan ook alléén hij 'm beëindigen! Z'n ex is daarin geen partij....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wijsheid is dat hij met zijn ex-vriendin om de tafel gaat zitten en het uitpraat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee helaas, dat heeft hij al meerdere keren geprobeerd, deze man is veel te aardig geweest... Ook een beetje naif vrees ik....
Je zult een vrijwaringsbewijs moeten hebben om de auto uit de verzekering te halen.
Hoe kan het als de verzekering op haar staat het geld van zijn wordt afgeschreven?
Maar wat hij zou kunnen doen is zijn rekening blokkeren voor de verzekeringsmaatschappij zodat ze er geen geld meer af kunnen halen.
Wel even zijn ex op de hoogste stellen dat de auto niet meer verzekerd is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar dit is natuurlijk niet de weg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het de verzekeringsmaatschappij niet uit maakt wie het betaalt. De auto staat op haar naam want hij had een Spaans rijbewijs en dat leverde problemen op blijkbaar....
Ik vrees dat als je gaat blokkeren dat je een deurwaarder voor je neus krijgt, zou het niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die kans zit er wel in maar een andere mogelijkheid is er voor hem niet.
Als de auto ook op zijn naam staat bij de RDW kan hij hem laten schorsen dan mag zij er ook niet in rijden.