Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb zonder olie gereden en de motor maakt nu een raar geluid. Is de motor kapot/verloren zaak?

In de bocht ging heel soms het olielampje van mijn Smart ForTwo aan. Ik, denkend dat het hetzelfde werkt als bij benzine, dacht dat er nog wel wat olie in zat en dat hij dus door de bocht even “onder de sensor” kwam waardoor hij ging branden. Ik ben dus nog een aantal dagen doorgereden voordat ik hem heb bijgevuld. Nu maakt de motor bij het optrekken een hoog ratelend, soort gillend geluid. Vooral bij hoge toeren. Als de motor warm is is het geluid zo goed als weg. Is de motor kapot/verloren zaak of valt het nog te redden?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
3.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Of de motor nog te redden is? Ja, maar dan rijst de vraag: Is de redding rendabel? Je zult eerst een grondige diagnose moeten (laten) stellen, om te weten wat en hoe erg er iets stuk is, en dat kunnen wij hier op GoeieVraag niet.
(Lees meer...)
jc54
3 jaar geleden
Naast dat olie voor de smering zorgt heeft het ook de taak op hydraulische wijze de distributie ketting op spanning te houden. Echter het hoog ratelend geluid duidt op de hydraulische kleppenstoters die niet/slecht werken. Deze klepstoters vervangen is niet echt een klusje die je zelf kunt doen, dus wees bereid dat je vakantiegeld niet naar een weekje Ibiza gaat, maar naar de S.M.A.R.T garage.
Ik heb even verder gezocht, en het smartforum in de bron bevestigt eigenlijk wat ik hierboven schreef, tikkend geluid, en als de motor warm is, dan is het geluid weg.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 22 juli 2020 20:48: bron, tekst
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding