kan een vliegtuig "crash proof" gemaakt worden?

met bijv een enorme airbag onder het vliegtuig icm met een niet brandbare brandstof in de tank. of iets van een parachute.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
scherp hoor:) bij brandstof slaat het toch op het "opbranden"van de energie ervan niet op de ontvlambaarheid?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn primaire brandstoffen zijn m&ms, opzich kan je ze verbranden maar ze zijn wel minder licht ontvlambaar dan benzine

Het beste antwoord

Er zijn al naar allerlei oplossingen gezocht : niet-ontvlambare brandstof incluis...maar het komt altijd weer op hetzelfde neer : wil je een te betalen ticket aan kunnen bieden, dan zullen er compromissen moeten worden gesloten tussen een aanvaardbaar risico en het prijskaartje, wat eraan hangt.
Een parachute heeft weinig zin : de meeste crashes gebeuren kort na de start of vlak voor de landing : op dat moment heeft een parachute geen zin, omdat de hoogte van het vliegtuig te gering is om dienst te kunnen doen.
Veel van de mogelijke oplossingen zouden het vliegtuig enorm veel zwaarder maken, en dat kost dus te veel : meer brandstof, minder vracht en minder passagiers.
Het zou bijv. ook veel veiliger zijn, als alle passagiers achterstevoren zouden zitten in het vliegtuig. Maar wie wil er nou met z'n rug in de vliegrichting zitten?

Op National Geographic zijn vaak programma's over onderzoek naar crashes, en wat er mogelijk ingebouwd zou kunnen worden, om te voorkomen, dat dit nog eens zou kunnen gebeuren.

Maar omdat vliegen nog steeds de veiligste manier van reizen is (op jaarbasis sterven er wereldwijd minder mensen door een crash, dan in één Paasweekend in het verkeer in Nederland...), denk ik, dat het ook niet persé hoeft.

Als je naam op die bladzijde staat, is het je tijd, en wordt je kaarsje uitgeblazen. Crashproof vliegtuig of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 2008 zijn er 750 mensen overleden in een verkeersongeluk in Nederland volgens het CBS. Bij vliegtuig ongelukken zijn er in 2008 504 mensen omgekomen. Dit was ver onder het langjarige gemiddelde van 830 per jaar. Dit was laag wegens een gedaald aantal vluchten. Als je freakonomics (boek van een econoom) naleest kun je daarin de berekening terug vinden dat per minuut in een vliegtuig je een net zo grote kans hebt om een ongeluk te krijgen als per minuut in een auto. Alleen zitten de meeste mensen per jaar gemiddeld heel veel langer in een auto dan in een vliegtuig, vandaar dat er meer mensen overlijden in een auto. Overigens is een lift de veiligste manier van vervoer.

Andere antwoorden (1)

Zou er een reden zijn dat mensen met het het type verbranding dat niet snel verbrandt (of ontploft) geen 900 kmpu kan rennen met 100000 kilo op sleeptouw?

Mocht er een minder gevaarlijke stuwkracht worden ontwikkeld, kan een vliegtuig altijd neerstorten en zal geen enkel kussen of huls/bescherming voldoen. Het gaat erom dat mensen maar weinig vertraging aankunnen. Bij te veel vertraging (heel hard remmen, of botsen) gaan onze organen kapot. Daarbij zullen we steeds sneller gaan vliegen, waardoor de gevaren toenemen.

Feit is wel: Omdat mensen gevoelsmatig zo veel belang hechten aan veiligheid rondom vliegen (mensen stappen wel zomaar in een bus waarvan ze kunnen zien dat die slecht onderhouden is) zijn er erg veel regels opgesteld voor de vliegindustrie. Daardoor is vliegen veiliger dan over de stoep wandelen.