Waarom kan men spreken van een mogelijke "corridor" bij vliegtuig dat verdwijnt van de radar?

Wanneer een vliegtuig van de radar verdwijnt spreekt men van mogelijke "Corridors", die de mogelijke vervolg route van het vliegtuig aan zouden geven. Zoals bij het onlangs vermiste vliegtuig van vlucht MH370.

Ik zou namelijk verwachten dat een vliegtuig dat niet te zien is op de radar in elke willekeurige richting zou kunnen verder vliegen
Dus daarom mijn vraag;

Waarom kan men spreken van een mogelijke "corridor" bij vliegtuig dat verdwijnt van de radar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Een corridor is een gang of een pad.

MH370 is va de radar verdwenen maar toch nog een tijdje doorgevlogen. Wel is de transponder uitgezet. De transponder is een actieve zender in het vliegtuig die o.a. de naam en de locatie van het vliegtuig uitzend.

Op het moment dat de transponder wordt uitgezet, dan laat het vliegtuig dus niet zelf mer weten war het is. Je wordt dan afhankelijk van de radar op de grond wanneer je het traject van het vliegtuig wil volgen. Dat zijn o.a. de militaire radarstations die het luchtruim afspeuren naar vijandelijke vliegtuigen maar ook civiele stations bij b.v. vliegvelden.

Wat de vlucht van MH370 duidelijk maakt is dat die radar vanaf de grond in sommige gebieden niet "landelijk dekkend" is. En boven zee zijn er al helemaal veel grote blinde vlekken.

Wanneer je kijkt vanuit het laatste bekende locatie van MH370 en je rijgt al die blinde vlekken aan elkaar dan ontstaan er paden waardoor het vliegtuig ongezien kan vliegen. Die paden zijn de corridors waar men het eerder over had.

In het geval van MH370 hebben ze zo twee mogelijke paden-van-aaneengesloten-blinde-vlekken (corridors) gevonden. De ene corridor liep van de grens van Kazachstan en Turkmenistan tot aan Noord-Thailand. De andere van Indonesië naar de zuidelijke Indische Oceaan.

De plek waar ze inmiddels 'pings' van de zwarte dozen hebben opgevangen ligt in deze laatste corridor.

Andere antwoorden (1)

De luchtvaart autoriteit van het land waar je overheen vliegt heeft de corridor over dat land bepaald, als je nu afwijkt van je oorspronkelijke route dan wordt dat opgemerkt door controllers, dat is al eens gebeurd met een chinees vliegtuig wat per ongeluk over rusland vloog en neergehaald werd. Nu is het geval dat bij MH370 bijna een 'hand-over' van de controller zou plaatsvinden, en in dat moment is het vliegtuig afgeweken van zijn vluchtroute, met de transponder uit wordt deze niet meer opgemerkt door beide controllers en wekt dus tijdelijk geen argwaan, en nu is het zaak om van de corridor af te wijken en een willkeurige kant op te vliegen als je niet gevonden wil worden, het is niet voor niets dat hij terug boven de oceaan is blijven vliegen, want boven land was hij zeker opgemerkt geweest als hij van zijn corridor af zou wijken.... Van mogelijke corridors is alleen sprake als geen opzet in het spel is....