Wat doen de Russische vliegtuigen boven de Noordzee?

Ik zag dit bericht op nu.nl

Twee F-16's van de Koninklijke Luchtmacht hebben dinsdagochtend boven de Noordzee twee langeafstandsvliegtuigen van de Russische luchtmacht onderschept.

De twee Russische Tupolev Tu-142-toestellen, door de NAVO ook wel aangeduid als Bears, vlogen langs de kust van Noorwegen naar de Noordzee. Na de onderschepping door de Nederlandse F-16's zetten de beide viermotorige Bears koers naar het westen, richting het Britse luchtruim.

Russische toestellen worden de laatste tijd steeds vaker gesignaleerd in de omgeving van Nederland. Vorig jaar werd voor het eerst in jaren een onderschepping uitgevoerd en dit jaar was het al twee keer eerder raak, aldus een woordvoerder van Defensie.

Wat doen die vliegtuigen hier?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Deze toestellen doen niets anders dan testen in hoeverre onze (en andere) landen reageren op hun aanwezigheid.

Er is op dit moment helemaal geen reden om spionagevluchten uit te voeren, er is geen dreiging en er is geen discussie behalve over het al dan niet kopen van komkommers.

Nee hoor, het gaat hier alleen maar om de vraag 'hoe snel zijn jullie bij ons als we dit doen' en daarna gaan ze een andere kant op om te kijken hoe het daar gaat, en uiteindelijk gaan ze naar huis...
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk gewoon provocatie, verkenningsvluchten uitvoeren is tegenwoordig niet echt meer nodig gezien het feit dat er tientallen satellieten om de aarde heen cirkelen en opnames maken.