waarom heet het de airbus a380 en niet airbus 380

Waar staat de a van airbus a380

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag, kan het niet vinden.

Het beste antwoord

De A van A380 staat eenvoudigweg voor Airbus SAS.
(De naam van de fabrikant)

In de industrie worden veel producten die enige importantie hebben met fantastische code benamingen uitgerust. Enerzijds heeft dit een magisch effect voor de marketing, anderzijds is het voor de fabrikant een simpele aanduiding van zijn product.

In de auto industrie worden prototypes met de meest fantastische codebenamingen aan de wereld bekend gemaakt om daarna in productie een meer simpeler type benaming te krijgen. Zo staat de X serie bij BMW voor eXceptional, buitengewoon dus.

Airbus Industries is in origine een Frans/Duits samenwerkingsverband van 2 voormalige vliegtuigtuig fabrikanten en ontstaan in de 70er jaren.
Later zijn ook Spaanse en Britse vliegtuigbouwers tot het consortium toegetreden. Airbus is opgericht om een Europees tegenwicht te bieden aan de Amerikaanse Boeing en Lockheed concurrentie.
Airbus is dus een zelfstandige benaming van Airbus SAS.
De type benamingen van hun producten worden direct hiervan afgeleid met een A.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Alle vliegtuigen van Airbus heten AXXX, dat verlegt de vraag namelijk waarom heten alle airbussen AXXX? Optie een is dat het niets betekent, optie twee is dat het gewoon voor Airbus staat. Dit zelfde zie je ook bij Autosnelweg A2, waar de A ook voor autosnelweg staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
escape
11 jaar geleden
Volgens mij kun je beter niets antwoorden als dat alles is wat je kunt verzinnen. -1.
Dat is gedaan om meteen, ook als je alleen het modelnummer ziet, dat je kunt vaststellen wie het vliegtuig heeft gemaakt. Airbus begint met een A, Boeing met een B, Chinese toestellen met een C.
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar waar staat die A nou voor? Heeft het geen betekenis, of staat het voor Airbus?
gvrox
11 jaar geleden
De modelnummers van Boeing zijn 7x7 , niet B7x7, ook al korten sommigen het wel zo af.
Daar moet je niet teveel achter zoeken, een codenaam met een letter en cijfers klinkt professioneler. Citroen maakt auto's genaamd C1, C2, C3 enz, ze hadden ze ook gewoon 1, 2, 3 kunnen noemen maar dat komt goedkoop over en bekt gewoon niet lekker. Verder is het zo dat gewoon 380 een nummer is maar dat A380 90% van de mensen aan dat vliegtuig doet denken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Allemaal marketing. De 737 van boeing wordt in veel gevallen ook als B737 aangeduid gewoon omdat het duidelijker is. De 154 van Tupolev wordt altijd aangeduid als Tu154 en ga zo maar door.