Hoe kan de piloot van een helicopter het toestel met een schietstoel verlaten zonder door de rotors geraakt te worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Alle antwoorden hierboven kloppen niet.
Er was één helikoptertype met rotorbladen die eraf vlogen voor dit doel, de Russische Kamov KA-52. Ik geloof niet dat ie nog vliegt.
Voor de rest moet je maar zien naar beneden te komen.
Dat gaat verassend goed, zolang je rotorbladen nog heel zijn, ook als de motor defect is.

Toegevoegd na 45 seconden:
Opes, het antwoord van Som klopt wel, hoor!

Toegevoegd na 53 minuten:
Overigens heeft de Apache geveechtshelicopter plexiglas zijramen. Rond de ramen zitten explosieve strips die kunnen worden gedetoneerd en dan breekt het plexiglas. Voornamelijk bedoeld voor crashes in het water, blub blub.
Zie tweede afbeelding.
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer een mythe opgeblazen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht al, de KA-52 is de opvolger/ variant op de KA-50.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ervaringsdeskundige kan alleen het goede antwoord door Antwoordman gegeven worden! En dat heeft hij zojuist gedaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ervaringsdeskundige? Is hij uit een Kamov KA-52 geschoten?
AWM
14 jaar geleden
Ja, maar gelukkig heb ik nog één been en één oog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
antwoordman de apache helikopter heeft ook een schietstoel
AWM
14 jaar geleden
Echt niet, Oribatei. Nog los van het feit dat de piloten vermalen zouden worden tussen de rotorbladen, zijn schietstoelen te zwaar en te groot voor deze heli.

Andere antwoorden (4)

Dat kan alleen als de rotors tegelijk er af worden geschoten via een ontploffende lading.

Toegevoegd na 4 minuten:
De Kamov KA 50 was de eerste helicopter die was uitgerust met een schietstoel.

Ik meen dat een schietstoel in een helicopter verder niet wordt gebruikt. Het kan zijn dat een helicopterpiloot een parachute mee heeft.

Toegevoegd na 46 minuten:
Ik denk dat de belangrijkste reden waarom er niet meer helicopters zijn met schietstoelen door antwoordman zijn gegeven. Een helicopter heeft nauwlijks voorwaartse snelheid nodig om nog te kunnen landen (als de rotorbladen nog heel zijn), dus dat is wellicht de meest veilige optie.

Daarnaast zijn de mechanismen die nodig zijn waarschijnlijk duur en onbetrouwbaar. Schietstoelen die je naar beneden schieten in een helicopter niet handig, omdat er dan niet genoeg hoogte is. Veel schietstoelen (in straaljagers) schieten juist omhoog om ook weg te kunnen als het toestel geland is en in de fik staat.

Ik begreep van een helicopterpiloot dat ze meestal een behoorlijk harde crache kunnen overleven (door het ontwerp van de stoelen), mits het toestel niet ontploft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wieken worden eerst met kleine explosieve ladingen weggeschoten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verhip... Net 15 sec. te laat ;)
Heli's met een schietstoel zijn uitgerust met een springlading aan de rotorbladen. Zodra de schietstoel geactiveerd wordt, worden de rotorbladen er af geblazen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat heeft een schietstoel nou voor nut als bij gebruik de piloot tot chips gesneden wordt? Nee daar hebben ze over nagedacht... Zo hadden ze al in de tweede (of zelfs al in de eerste) wereldoorlog een mitrailleur dat achter de aandrijving van een propeller gemonteerd was en precies dan een schot loste als er net geen blad in de weg zat...

Vreemd dat de mens zo veel intelligentie steekt in het doden van medesoortgenoten...