Wat gebeurt er met een testpiloot als het test vliegtuig kapot gaat?

Stel dan een testpiloot een vliegtuig in een stall brengt, en de vleugel breekt af (zeer onwaarschijnlijk maar stel dat), wat doet hij dan.

Toegevoegd na 25 minuten:
Met name de commerciële vliegtuigen (b747,a380 enz.)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Mocht er gedurende een testvlucht een mankement optreden, dan zullen de piloten in alle gevallen eerst proberen het vliegtuig veilig aan de grond te zetten. Als ze bijvoorbeeld voor een grote testvlucht zijn opgestegen en direct na het opstijgen een mankement optreedt, zullen ze zo spoedig mogelijk een veilige landingsplaats zoeken.

Vergeet niet dat ook gedurende testvluchten voortdurend radiocontact is met luchtverkeersleiding. In geval van een mankement treedt deze in veel gevallen direct na de take-off op. Het vliegtuig is dan nog te zwaar om veilig te landen en dus zal brandstof moeten worden geloosd in zee of zo mogelijk in een groot meer. Pas dan kan er meestal worden gevlogen naar een luchthaven. In ernstige gevallen, zoals motoruitval op grote hoogte, zal net als bij een commerciële vlucht gewoon door gevlogen worden naar het dichtstbijzijnde vliegveld, want ook als een van de motoren uitvalt moet het, zeker als het vliegtuig onbeladen is zoals bij een testvlucht, mogelijk zijn door te vliegen. De piloten zullen in de meeste gevallen het vliegtuig veilig aan de grond weten te zetten.

Is er echt sprake van een groot defect, waarbij bijvoorbeeld een stall optreedt, dan zal er toch geprobeerd worden het vliegtuig in normale positie te brengen en bij de noodlanding/crash te letten op de volgende punten:

1. Land op een plek die voor zo min mogelijk schade zorgt (zowel voor het vliegtuig als op de grond).
2. Kies voor een noodlanding een zo geschikt mogelijke ondergrond (dus geen heuvelachtig bos, maar liever een groot meer om de klap te dempen).
3. Zorg ervoor dat de staart als eerste de grond raakt (bij een testvlucht zitten meestal geen passagiers in het toestel, dus kan het achterste gedeelte de klap enigszins opvangen.
4. Meld via de radiocommunicatie dat er sprake is van een mankement en wat je van plan bent te doen (positie doorgeven is erg belangrijk voor bijvoorbeeld hulpdiensten).

Hoe de vorige antwoorden komen bij een schietstoel/parachutes weet ik niet, want die zijn normaal gesproken niet in een commercieel vliegtuig aanwezig. Wel zijn er altijd zwemvesten, zuurstofmaskers (voor als de luchtdruk wegvalt) en brandblussers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ter verduidelijking waarom ik over schietstoelen ben begonnen:
In de vraagstelling werd na het plaatsen van mijn antwoord aangegeven dat het om lijntoestellen gaat, niet om straaljagers.:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry voor de onduidelijkheid, ik zie nu dat de vraagsteller na 25 minuten toegevoegd heeft dat hij commerciële vliegtuigen bedoelt, toen had jij waarschijnlijk al antwoord gegeven.

Andere antwoorden (2)

Dan zal het vliegtuig natuurlijk neerstorten. Als het toestel op genoeg hoogte is en schietstoel aanwezig, zal de piloot zeer zeker de schietstoel gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij zulke toestellen zijn geen schietstoelen aanwezig natuurlijk. Over het algemeen ook geen parachutes neem ik aan. Dan is het pech, maar over en uit voor degenen die zich aan boord bevinden.
Als er geen schietstoelen aanwezig zijn, zijn er natuurlijk wel parachutes aan boord. Het probleem voor de piloot en mogelijke anderen is de uitgang bereiken van het vliegtuig. Dit kan bemoeilijkd worden als bijvoorbeeld de vleugel er af ligt waardoor het vliegtuig heel wild gaat bewegen.