kan je radio luisteren in vliegtuig ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haha, leuk!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je mag geen apparaten met een antenne gebruiken (behalve soms wifi), dus mag het niet. Het kan wel, vooral middengolf is nog redelijk te ontvangen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik was erg benieuwd hoe lang je bijv. radio 3 Lopik kon ontvangen en of als je boven andere landen vliegt ook sterke FM zenders kan ontvangen. Hoe kan ik dat eens testen ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De meeste moderne vliegtuigen zijn van metaal en vormen zo een kooi van Faraday. Binnen in een dergelijke kooi kun je in principe geen radio signale ontvangen. Alleen als grote gaten in deze kooi zitten kunnen daar nog radio signalen doorheen komen.
De enige manier waarop radio signalen naar een antenne die je intern hebt (op je walkman o.i.d.) kan komen is via de kleine raampjes. Geen optimale ontvangst dus en ook afhankelijk van de richting waarin het vliegtuig vliegt, mocht het al mogelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn opmerking "Haha, leuk!" hangt nu een beetje eigenaardig hierboven, maar dat sloeg op een plaatje dat eerst bij de vraag stond.

Antwoorden (3)

Je kunt naar muziekkanalen luisteren in het vliegtuig, maar de FM ontvangst is vrij slecht en derhalve worden Radio 1, 2, 3F, 4, Q Music en radio Noordzee =niet aangeboden.

Op bepaalde vluchten wordt geëxperimenteerd met het aanbieden van wireless internet, bijvoorbeeld voor binnenlandse vluchten in de USA. Dan kun je via internet je favoriete radiozenders beluisteren. Wel tegen een prijskaartje voor het doorgeven van het internet signaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op de grond kun je FM radio ontvangen wanneer de antenne van de zender min of meer in het zicht staat van de plek waar de ontvanger is. Want FM radiogolven
Op elke radiofrequentie is er dan één zender hoorbaar, omdat er in het zendgebied ook maar één zendermast te zien is die op die frequentie zendt.

Als je omhoog gaat, klopt dit niet meer. Want dan komen er allelei andere buitenlandse zendstations binnen bereik, die eerst door het bolle aardoppervlak buiten bereik waren.

Je zult dus al gauw storing horen doordat meerdere verre buitenlandse zenders hoorbaar zullen worden door de muziek of spraak van de dichtstbijzijnde zender heen.

Ongeveer hetzelfde speelt een rol bij het niet meer goed werken van GSM telefoons in een vliegtuig: als je omhoog gaat kan jouw telefoon teveel zendmasten dichtbij en veraf tegelijk “binnen bereik voelen” (detecteren), en (behoudens misschien aangepaste software) kan de telefoon dan niet een verbinding met één mast tot stand brengen. Dit nog los van het verbod om apparatuur met een antenne aan te zetten.

Bij middengolf radio speelt het probleem van in de lucht ineens teveel zenders ontvangen niet, omdat die radiogolven vrij goed over de horizon heen het aardoppervlak kunnen volgen. De radio moet op de grond net zo goed de zwakke zenders negeren en alleen een sterk radiosignaal hoorbaar maken.
Bordensteker
9 jaar geleden
Ja geen probleem.
Als je als frequentie 747.0 in de ADF zet en die activeert kan je Radio 5 via de AM luisteren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan je dan de mobiel gewoon aanzetten als je eenmaal in de lucht bent.. ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je mag je mobiel gebruiken in de lucht als die in airplane mode staat. Hier luister ik naar Radio 5 via de boordradio van het vliegtuig terwijl die op de grond staat.
Bordensteker
9 jaar geleden
Leuk, maar dit is dus een middengolf luchtvaartradiobakenontvanger/richtingzoeker, en daar ontvang je op de grond en in de lucht ongeveer hetzelfde mee. Deze radiogolven buigen mee met het aardoppervlak. De vraagsteller mikte meer op FM ontvangst in de hogere frequentieband, waarbij dus de afscherming van verre zenders ineens wegvalt als je voldoende hoog in de lucht gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet het en je hebt gelijk het is een beetje onhandig en onpraktisch maar het is wel het luisteren naar een radio in een vliegtuig.