Hoe kan een vliegtuig Wi-Fi aanbieden tijdens de vlucht?

Tegenwoordig is de techniek al zo ver dat sommige vliegtuigen Wi-Fi aanbieden. Voorheen moesten we altijd vliegtuigstand aanzetten of het mobieltje volledig uitschakelen. Nu kunnen we gewoon Wi-Fi kunnen tappen aan boord. Mijn vraag is hoe dat mogelijk wordt gemaakt. Hoe gaat dat in z'n werk? Want die vliegtuigstand had te maken met een bepaalde straling en ontvangst, dacht ik.

3 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Alle elektronische apparaten zenden elektromagnetische straling uit. Bij toestellen die kunnen zenden (telefoons, tablets, laptops, etc.), is die straling veel groter. Veel van de navigatieapparatuur van een vliegtuig heeft een zwak vermogen, waardoor hun signaal makkelijk wordt verstoord door deze straling. Ook kan de piloot hetzelfde geluid in zijn koptelefoon horen dat jij hoort wanneer je een telefoon voor een luidspreker houdt. Dat zou gevaarlijk kunnen zijn. Het is trouwens niet bewezen dat er ooit ongelukken zijn gebeurd door telefoonstraling.
Luchtvaartmaatschappijen controleren niet of de vliegtuigmodus aanstaat omdat de vliegtuigapparatuur tegenwoordig veel beter beschermd is tegen straling dan vroeger. Ook hebben steeds meer vliegtuigen een ‘picocell’ aan boord. Dat is een binnenzendmast die werkt via een satellietverbinding. Daardoor kunnen telefoons gemakkelijk verbinden met een zendmast, waardoor ze minder straling uitzenden. Oftewel: de risico’s zijn tegenwoordig veel minder groot.
Hoog in de lucht heb je geen bereik, toch bieden maatschappijen tegenwoordig vaak ‘in flight’ mobiele telefonie en wifi aan. Je telefoon of laptop maakt dan verbinding met de picocell – en die weer met een satelliet.
In het vliegtuig maak je gebruik van twee soorten verbindingen. Boven zee is dit meestal een satellietverbinding die in het vliegtuig wordt omgezet tot een Wi-Fi signaal. Boven land kan er gebruikt gemaakt worden van air-to-ground netwerken. Dit zijn signalen die vanaf speciaal geüpgrade telefoonmasten de lucht in worden gestuurd.
SimonV
3 jaar geleden
Wifi aanbieden is een kwestie van het installeren van een Wifi-antenne op het vliegtuig en het kiezen van de juiste golflengten. Het is echter niet een kwestie van techniek, maar vooral van de kosten en het oplossen van bijkomende technische problemen.
De benodigde antenne voor wifi in het toestel lijkt op een grote puist boven op de romp. De antenne is een fors apparaat van 1 bij 2 meter. Het installeren is een hele operatie
"Wifi in het vliegtuig wordt langzaamaan gebruikelijker, maar is nog steeds in ontwikkeling. En het duurt nog even voor het normaal wordt" volgens de luchtvaartdeskundige Joris Melkert.
Niet alleen door het installeren van wifi-antennes, maar ook door de bandbreedte en de internetsnelheid vanwege het beperkte aantal satellieten in de lucht. "Als we met ruim 200 mensen aan boord gaan internetten, dan zal de snelheid voorlopig nog wel tegenvallen."