Kan een vliegtuig zonder aanpassingen op frituurvet vliegen en wat zijn eigenlijk de voordelen van deze brandstof ?

Vandaag hoorde ik op het journaal dat de KLM (oa naar Parijs) gaat vliegen met (afgewerkt) frituurvet als brandstof ipv kerosine. Aan het vliegtuig zouden geen geen aanpassingen nodig zijn. Is dat laatste wel waar ? En wat is het voordeel ?

Toegevoegd na 58 minuten:
Het volgende nog gevonden:
http://nos.nl/op3/video/250458-vliegen-op-frituurvet-hoe-werkt-dat-nu.html
Maar vragen blijven...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi kunnen ze gratis frikandellen aan buitenlanders uitdelen:D
Pieter2011
12 jaar geleden
Leuk en leerzaam filmpje:
http://youtu.be/nIeuOUwhdkY De uitlaatgassen schijnen wel verschrikkelijk naar frituurvet te stinken!

Antwoorden (4)

Er is minder uitstoot, meer kerosine en alvast een stap naar biotechnologie.

Er worden natuurlijk altijd kleine aanpassingen gedaan bij vliegtuig motoren want even paar ton frituurvet erin mikken maakt het vliegtuig niet vliegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar wordt het eerst omgezet in bio-kerozine ( als dat zo heet)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat klopt. Volgens mij biodiesel
Een frituurpan met vleugels... nou neem maar een pak frikandellen mee... :)

Maar ik denk wel dat het hele brandstof systeem aangepast moet worden op sommige plekken, net als dat bij personen auto's moet.
Olie heeft de eigenschap om onder een bepaalde temperatuur stroperig te worden, dus denk dat ze het wel moeten gaan (voor)verwarmen... op 10km hoogte vriest het nogal... wellicht dat dit indikken minder is als het gemengd wordt met kerosine...

Het is bewezen dat een Diesel auto zonder al teveel veranderingen kan rijden op pure frituur olie, dus waarom zou dat met een vliegtuig niet kunnen.. denk wel dat dit iets anders is omdat een Diesel gemaakt is om olie te branden (Diesel is ook een olie), maar er zal vast uitgebreid getest zijn... zou wel mooi zijn als dat inderdaad zijn vruchten afwerpt.. beter voor het milieu,en misschien zelfs wel goedkoper....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vliegtuig hoeft niet aangepast te worden, omdat het frituurvet aangepast wordt. Van het frituurvet wordt biokerosine gemaakt, oftewel natuurvriendelijke kerosine. Een normaal vliegtuig vliegt op kerosine.

Hier nog wat meer informatie. http://www.nu.nl/economie/2545847/klm-opent-lijndienst-frituurvet.html