Moet ik thuis aan boarding-pass uitprinten ?

Hallo,

Over een paar dagen ga ik met het vliegtuig op vakantie. Is een uitgeprinte
e-ticket genoeg? Krijg ik bij de check-in van de koffers een boarding pass ?

alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
27.7K
jodyenboyke
6 jaar geleden
Ja, als het goed is kan je ook zelf je koffers inchecken.
gvrox
6 jaar geleden
Welke maatschappij ? Online inchecken en dan de boarding pass uitprinten kan wat tijd besparen op het vliegveld. Bij bijv. Ryanair scheelt het ook nogal in de kosten, op het vliegveld inchecken kost daar geld.
Utrecht
6 jaar geleden
Je e-ticket kan je thuis laten. Beter is het je boarding pass geprint bij je te hebben (of digitaal op de app van je airline).
Bij afgeven van bagage kan je ook nog een print krijgen. Maar zoals gezegd: bij low-cost airlines zoals Ryanair kan dat extra kosten geven.
Uiteraard ook altijd ID-kaart of paspoort mee.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een paspoort of id kaart lijkt me ook een must.
tinus1969
6 jaar geleden
Welke luchtvaartmaatschappij?

Antwoorden (2)

Hoeft niet, maar kan makkelijk zijn als je op een bepaalde plek wilt zitten omdat statistisch is gebleken dat in de staart je de meeste kans hebt op overleven, of dat je bij de nooduitgang wilt zitten omdat je dan meer beenruimte hebt. Vaak krijg je een pdf terug die je gewoon op je iPhone/Android kan laten scannen, want zeg nou zelf printen is zoooo jaren negentig. Rest natuurlijk nog steeds dat je de koffer ergens achter moet laten bij zo'n 'drop-off' zone waar ook weer een rij staat. Hoe dan ook, online boeken is de prefereren boven het manueel inchecken bij zo'n alleraardigste stess als je niet op die extra druk en romp-slomp zit te wachten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik snap niet wat het uitprinten van je e-ticket te maken heeft met zitplek. Sommige maatschappijen delen geen zitnummer uit, bij weer andere kan je het al vast laten zetten tijdens het reserveren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nouja, met online inchecken heb je als handigheid dat jij zelf de zitplaats mag/kan bepalen... Ik probeer alleen duidelijk te maken dat je het niet persé hoeft te printen maar het e-ticket op de telefoon laten scannen feitelijk al genoeg is.... Ik check nooit meer in bij de balie, wat een zegen is dat online inchecken.... Er zitten weer een stel farizeeërs het antwoord te minnen zonder daarbij het dan te motiveren....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar het inchecken is toch onafhankelijk van het wel/niet uitprinten. Jij checkt in (kiest je zitplaats) en print niet. Ik check in (kies mijn zitplaats) en print wel uit. Je lijkt nu de vragen "Moet ik online inchecken?" en "Moet ik mijn boarding pass/e-ticket uitprinten?" te verwarren. Daarnaast zijn er dus maatschappijen waarbij je geen vaste zitplaats krijgt aangewezen. Als je met meerdere bent, moet je zorgen dat je snel bent (vooraan staat met boarden) anders zit je niet naast elkaar of moet je gaan ruilen met andere mensen. Je antwoord lijkt nu te zeggen dat thuis printen zorgt voor de keuze voor een plek. Maar dat is dus niet het geval.
Of je de boarding pass of instapkaart moet (of kunt) printen hangt af van de luchtvaartmaatschappij, de gekozen luchthaven en de vlucht. Kijk daarvoor in je boekingsinformatie of informeer bij de maatschappij naar de mogelijkheden voor jouw specifieke ticket.

Sommige low cost airlines vereisen dat je zelf incheckt en je boarding pass verzorgt. Op sommige luchthavens kun je die zelf printen, maar niet overal. Op sommige luchthavens kun je ook een elektronische instapkaart gebruiken in een app op je mobiele telefoon; dat moet er wel een scanner aanwezig zijn om die te lezen en je moet zorgen dat je telefoon opgeladen is. Bij de middenklasse en duurdere maatschappijen kun je bij het afgeven van de bagage ook inchecken en een instapkaart krijgen. Bij sommige maatschappijen en voor sommige vluchten is het zelfs niet mogelijk elektronisch je instapkaart te gebruiken.

Kortom... kijk goed in je boekingsinformatie. Aan een e-ticket heb je niets, de automaten en balies gebruiken je paspoort om je te identificeren en de boeking staat in hun computer.

Tip: als het mogelijk is zelf thuis te printen kies ik daar zelf altijd voor. Dan loop ik geen risico dat er op de luchthaven een rij staat, de printer stuk is, mijn telefoon net vastloopt, enzovoorts. Als back up kijk ik of de instapkaart ook elektronisch beschikbaar is en dan zet ik die op mijn telefoon, voor als ik het printje verlies.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb mijn iPhone 6s een uptime van 99.99% Lijkt mij sterk dat nèt als ik die pdf moet laten zien de iPhone vastloopt...