Mag je een zakmes bij je hebben, als je naar je vakantiebestemming gaat vliegen?

Heb altijd een zakmes in mijn broekzak. Kan altijd handig zijn. Onderweg een appeltje mee schillen, een fles wijn openen, of iets dergelijks.

Mag je dat bij je hebben, als je gaat inchecken, of wordt het als een wapen gezien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat denk je zelf?
Je mag niet eens een schaar meenemen. Laat staan en mes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat er niet eens om of het als wapen wordt gezien.
Je mag ook geen nagelschaartje, zelfs geen metalen nagelvijl, geen pincet, niets van metaal bij je hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat er niet eens om of het als wapen wordt gezien.
Je mag ook geen nagelschaartje, zelfs geen metalen nagelvijl, geen pincet, niets van metaal bij je hebben. Hoewel op mijn laatste reis, waar we alleen maar handbagage mochten hebben, een van de reisgenoten gewoon wel een pincet en nagelschaartje had in de koffer en dat werd niet gezien.
Zij werd niet gecontroleerd.
Dus had ik er spijt van dat ik toch niet mijn zakmes in mijn koffertje had laten zitten. De koffer van mijn voorgangster werd wel compleet uitgeladen, plastic tasjes, ondergoed etc. alles moest er uit.
Bij mij haalden ze een tube gel er uit, die was 150 ml en dat mag niet.
Op de terugweg moesten alle zakken leeg, sieraden af, schoenen uit. M.a.w.: het mag niet. Als ze het vinden ben je het kwijt.
Als ze het niet vinden heb je mazzel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel antwoorden gezien en de meeste zijn het met elkaar eens, nee, je mag het niet meenemen. Tuurlijk kan je met andere zaken ook een kaping veroorzaken. Als ik mijn plastic roerstaafje vd koffie bij een stewardess in haar oor druk tegen haar trommelvlies aan, en of dat ze alles doet wat ik zeg. Maar sta jij daar met een roerstaafje tegen de passagiers te roepen: "Iedereen handen omhoog, anders steek ik dit roerstaafje in het oor van de stewardes" dan krijg je rare reacties en sommigen zullen zelfs gaan lachen. Ook al ben je prof bokser en je roept: "Doe wat ik zeg of ik sla haar K.O. dan kom je gegarandeerd iemand tegen in het vliegtuig die dat wel aandurft, desnoods met meerdere mensen." Je komt daarmee niet overtuigend genoeg over. Doe je dit scenario met een mes is je hand, een voorwerp waar ieder kind aan kan zien dat dit ernstige verwondingen kan geven, dan komt dat iets serieuzer over en mensen zullen niet zo snel op iemand afvliegen die een mes draagt. Ook al is dit een zakmes. Het is dus primair om te voorkomen dat je iemand kan verwonden maar ook omdat je er makkelijk mee kan gaan dreigen.
Met de juiste intonatie en overredingskracht stuur je iedereen in het vliegtuig naar achteren met een aardappelschilmesje in de hand.

Antwoorden (5)

Op de vlieghavens wordt dit als wapen gezien. Ik veronderstel dus dat dit wereldwijd verboden is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dit mag je zeker niet bij je hebben. Denk wel dat je hem in je koffer mee mag nemen, zolang die maar niet bij je handbagage zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zelf hierover eens nadenkt, wat denk je zelf dan? Nee, natuurlijk mag dat niet. Het is als wapen te gebruiken en dus kan je er de terrorist mee uithangen in het vliegtuig. Wil je het zakmes toch meenemen naar je vakantieadres, doe hem dan in je koffer, dat is wel toegestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn handen, mijn voeten, mijn ellebogen, mijn knieën, mijn hoofd, kan ik ook allemaal als wapen gebruiken. Toch mag ik ze wel meenemen... En dat terwijl ik er misschien wel meer schade mee aan kan richten dan met zo`n zakmesje, waar ik mezelf eerder mee in mijn vingers snijd, dan dat ik er iemand mee kan verwonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja de nederlandse wet is krom.
Als je gaat vissen, is een katapult ook verboden wapenbezit terwijl je daar iemand hooguit een blauwe plek mee kunt bezorgen, maar een massief ijzeren boiliepijp waar je bewijs van iemand het hoofd mee in kan slaan dat mag wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@conan
Ik snap jouw punt. Ik weet ook aardig iemand te raken zonder wapens. Maar goed, ze willen het risico beperken.
En laten we wel zijn, als jij goed bent in vechtsporten, dat zie je niet. Daarmee kan je pas dreigen als je het hebt laten zien. Een mes maakt gewoon meer indruk. Zet een mes op iemand zijn keel en zeg dat de rest zich moet gedragen omdat je anders deze neersteekt, komt echt iets overtuigender over al: "Iedereen handen omhoog of ik sla deze steward tegen de vlakte" Daarom verbieden ze wapens waarmee je kan gaan dreigen. @whiteeagle: Een goede katapult met een loden kogel, daar schiet je iemand, mits goed aangespannen, op een afstand van 50 meter nog hartstikke dood mee. Uiteraard mag je een dikke pijp hebben. Zou wat lastig zijn om een afvoer aan te leggen.
Gebruik je hem als wapen is deze zwaar strafbaar.
Dus de wet is zeker niet krom. Alleen de verkeerde interpretaties zijn krom. (En rechters die ze amper opleggen maar dat is weer een andere discussie)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je hoe moeilijk het is om met een katapult iemand dodelijk te raken, ja of hij/zij moet 1 meter van je af staan, heeeel moeilijk.
Terwijl je met een boilie pijp heel makkelijk iemand de kop in slaat, als je wilt.
En ik heb het over een boilie pijp om boilies mee in het water te werpen onder het vissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ whiteeagle: Als iets simpel is om op afstand iets te raken dan is het wel met een katapult. Als kind met een zelfgemaakte katapult schoot ik op 5 meter afstand al dwars door een spaanplaat heen. Laat staan als je een professionele hebt, dan is het na wat oefenen een makkie om iemand op een afstand van 10-20 meter vol te raken waarna deze echt medische hulp nodig heeft. Zie deze dat je meer kan oplopen dan een "blauwe plek" http://www.youtube.com/watch?v=4FCxwC-97YQ&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=ko1x5v_a85A&feature=related Met een boilie is de afstand tot de tegenstander net zo lang als de lengte van de boiliepijp. Ga jij maar met jouw boilie staan, dan ga ik op een afstand van 25 meter staan met een goede katapult en metalen kogel. Wedden dat jij degene bent die uitgeschakeld gaat worden?
Je mag geen (zak)mes of (nagel)schaartje bij je dragen, en het ook niet in je handbagage meenemen. Niets wat als wapen gebruikt zou kunnen worden. Maar het mag wel worden meegenomen in de bagage die onder, in het bagageruim vervoerd wordt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom een min? comp + van mij.
Nee, dat mag natuurlijk niet. Als ze het tegenkomen in je handbagage moet je het achterlaten en ben je je mesje kwijt. Denk er dus aan vóórdat je de koffers inlevert, want dan kun je hem daar nog snel inproppen. In de koffer is een zakmes geen enkel probleem.