Hoe heeft het Emissierecht de luchtvaart beïnvloed?

Vanaf 2012 worden maatschappijen aangeslagen voor de uitstoot van CO2 van hun toestellen. Hoe erg beinvloed dit de maatschappijen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Nauwelijks. De luchtvaartmaatschappijen schreeuwen moord en brand, maar in vergelijking met andere problemen zijn die emissierechten peanuts. 85% van de emissierechten worden gratis weggegeven, en zijn ook verhandelbaar. In principe is het dus zelfs mogelijk dat een handige luchtvaartmaatschappij er aan kan verdienen.

In een berichtje, onder de kop "economisch nieuws" in Elsevier van deze week, valt te lezen dat het aantal passagiers vanaf Nederlandse luchthavens in 2011 is gestegen met 11 procent, en dat de eerste-kwartaal-cijfers van 2012 voor Air France-KLM en Lufthansa bedroevend zijn. Resp. 367 miljoen en 397 miljoen verlies. Er staat geen woord bij over emissierechten, maar wel over de gestegen brandstofprijzen. Bovendien weet iedereen dat de concurrentie moordend is. Daar zitten dus de problemen en niet in die paar centen van de emissierechten.

Dat beetje geld dat het luchtvaartmaatschappijen extra gaat kosten, wordt gewoon doorberekend in de prijs van een ticket, en geen enkele reiziger zal besluiten om niet te gaan vliegen als het ticket 1% duurder wordt.

Interessant artikel:
http://www.europa-nu.nl/id/vhpskq7xf9ym/eu_gaat_luchtvaart_aanslaan_voor