Waarom heeft Schiphol zoveel startbanen?

Schiphol heeft 6 startbanen, Heathrow heeft er maar 2. Toch is het aantal passagiers van Heatrow groter dan het aantal passagiers van Schiphol.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Schiphol is een heel moderne luchthaven, waar bij de planning al rekening is gehouden met de uitbreiding, die nodig zou zijn (zowel voor de banen, als voor de terminal)
Heathrow is een veel oudere luchthaven, en wil dolgraag een 3e baan, maar dan moeten er 5 dorpen ontruimd worden en platgelegd: logisch, dat daar heel veel verzet op is.
Al die banen op Schiphol zijn zó gebouwd, dat je met allerlei windrichtingen in elk geval 1 baan om te starten, en 1 om te landen hebt. We liggen natuurlijk dichtbij de kust, dus de wind speelt een heel bepalende rol in het baangebruik.
Heathrow ligt aan de oostkant, dus de wind komt over honderden kilometers land (als je uitgaat van de meestal uit het westen komende wind, waar we mee te maken hebben).

Schiphol heeft ook een ander 'wacht'-systeem voor vliegtuigen : als je weggepushed wordt van de gate, stijg je redelijk snel daarna op. Op Heathrow kan je makkelijk een half uur met draaiende motoren op het platform staan, voordat je de landingsbaan over kunt steken, en naar de startbaan kunt taxiën.

Als je een overstap plant op Schiphol, is een ruim uur tussen landing en weer opstijgen vaak genoeg.
Op Heathrow kan je zo maar een uur inplannen voor het wachten en taxiën, + dat Heathrow 4 terminals heeft, waar je met bussen heengebracht wordt. Ik zou geen kortere overstaptijd plannen voor Heathrow dan minimaal 3 uur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Dit is het juiste antwoord!+1
itsme
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (5)

ik denk fat die banen verdeeld zijn per maatschappij , en misschien door logistieke vluchten e.d dat zal daar in london binnen komen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op Schiphol is wellicht meer vrachtverkeer ?? Dat moet natuurlijk ook allemaal opstijgen en dalen.

Maar nee; het verschil ligt veel meer voor de hand. Op Schiphol loopt alles redelijk gestroomlijnd, omdat het vliegveld een goede infrastructuur heeft. Boven Heathrow moet soms uren en uren rondgevlogen worden voor er geland kan worden, of gewacht met opstijgingen. Meer vertragingen derhalve, en hele slecht voor het milieu. Er wordt dan ook al een tijdje aangedrongen op het aanleggen van - in elk geval- een nieuwe start/landingsbaan.

Schiphol heeft dus meer banen dan Heathrow omdat ze beter uitgerust en beter bij de tijd zijn. Door zijn locatie is Schiphol ook altijd makkelijker uit te breiden geweest dan Heathrow zo vlak onder Londen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Vergeet overigens niet dat passagiersvluchten maar een deel van het vluchtverkeer uitmaken; er is ook nog zoiets als vrachtverkeer. Ik kan zo niet vinden of dat eventueel op Schiphol meer is, maar ook daar zou een oorzaak in kunnen zitten.

Het spreiden van de banen schijnt overigens ook een milieu=reden te hebben (niet te veel op 1 plek) , maar er is ook wel degelijk kritiek op de logistiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Correct, de laatste keer dat ik van Schiphol naar Heathrow vloog beklaagde de piloot zich nog over die laatste luchthaven en wenste hij dat het daar meer zo geregeld was als op Schiphol, wat dan vervolgens gevolgd werd door ons te laten uitstappen met een trap, wat op een moderne luchthaven en met grotere toestellen echt niet meer van deze tijd is, maar op Heathrow gebeurt het.
Schiphol heeft meer vluchten, er moeten ook veel passagiers overstappen op aansluitende vluchten.
Schiphol heeft heel veel luchthavens waar het n.l. mag landen cq. starten. Ook is Schiphol zo gesitueerd dat het veel rekening met de windrichting moet houden.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ voor rekening met de windrichting
Omdat wij meer last van wind wisselingen hebben dan op Heatrow.
Vliegtuigen stijgen op en landen met tegenwind. En dan is het lastig als je maar banen in 1 richting hebt.

Op Heatrow sta je dan misschien een half uur te wachten voordat je aan de beurt bent. Op Schiphol taxie je 25 minuten voordat je op de Polderbaan bent.

Op Schiphol wordt dan ook best vaak (tot teleurstelling van spotters) banen gewisseld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik werk zelf op Schiphol,

Het feit dat ze zoveel landings en startbanen hebben is heel simpel. In Nederland komt de wind gewoon te veel uit allerlei richtingen om alleen maar 2 banen te hebben net als bijn heatrow. De wind draait hier gewoon sneller van richting. Op heathrow is dat een stuk minder. Op Schiphol heb je bijvoorbeeld 3 banen richting het noorden. RUNWAY 36 LEFT,
36 CENTER EN 36 RIGHT. En 3 banen naar het zuiden 18 left, 18 center en 18 right. Een baan naar het westen 27. een een baan naar het oosten runway 9.
Daarnaast heb je nog runway 6 (60 graden op de kompasroos en de andere kant op runway 24)240 graden op de kompasroos.

Op schiphol oost heb je de baan 04 en de 22(met een nul er achter weet je ook die richting gelijk.) Die is een stuk kleiner. Bij de link kan je zien hoe het baangebruik momenteel is en bij de 2e link zie je wat voor weer het is bij schiphol(eham).
Bij de derde link heb je de kompasroos! Succes