Welke leeftijdsregels gelden bij het invoeren van alcohol naar het buitenland?

Hey,

Ik ga volgende week met drie vrienden naar Londen voor een week.
We zijn alle vier 17 jaar oud en gaan met het vliegtuig.
Op de website van de douane staat dat we 90liter wijn mee mogen nemen, en we mogen die hier ook kopen want we zijn ouder dan zestien.
Maar, in Engeland is de alcohol leeftijd 18, en we zouden daar dus met wijn aankomen die we niet mogen hebben.

Mijn vraag is dus: mogen wij een paar flessen wijn in onze koffer mee nemen naar Engeland?

Groetjes,
Dirk.
P.S We gaan 't niet dealen ofzo of extreem zuipen, gewoon ene fles of twee om in de tuin te zitten in 't zonnetje.
BRON: http://londen.nl/londen/informatie/praktische_info/paspoort_en_douane

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeie vraag. Je mag het invoeren want je bent niet jonger dan 17 en je koopt het niet in Engeland want dat mag niet. Als je kijkt naar de nederlandse regels na 1 januari dan mag je het niet bij je hebben op straat maar natuurlijk wel thuis drinken als je het maar niet zelf koopt. Het is voor mij te ingewikkeld om op te zoeken of wat jullie willen mag. Vraag het eens op een Engels forum.

Antwoorden (1)

Je gaat naar de UK en zodra je daar bent, gelden de lokale wetten.

Volgens deze wetten is het verboden om:
-Alcohol te verkopen aan personen onder de 18 jaar.
-Alcohol te kopen (of proberen te kopen) als je onder de 18 bent.
-Je ouders alcohol voor je te laten kopen (of dit te proberen) als je nog niet 18 jaar bent.
-Alcohol te drinken in een openbare gelegenheid (bv. pub/restaurant).

Er staat ook aangegeven dat het voor 16/17 jarige is toegestaan om bier, wijn of cider te drinken (maar niet kopen) in combinatie met een maaltijd indien er een volwassene bij is. (let hierbij op, dit is dan wel weer verboden in een openbare gelegenheid, zie bovenstaand).

Gezien bovenstaande regels is het verboden om het te kopen, maar je hebt het al (bezit is in tegenstelling tot NL niet verboden indien je de juiste leeftijd niet hebt).

Wettelijk gezien mag je het dus meenemen, maar niet opdrinken zonder het bijzijn van een volwassene.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik adviseer wel om zelf je conclusies te trekken op basis van mijn antwoord.